پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ما که زن و شوهر همیم...


ما که زن و شوهر همیم...
● مسئولیت‌شناسی جفتی که دیشب عروس و داماد بودند
برای ازدواج کردن، البته باید به همراهی که برای زندگی‌ات انتخاب می‌کنی، خوب نگاه کنی و براندازش کنی که ویژگی‌های همسر یا شوهر ایده‌آل تو را دارد یا نه. اما فقط نباید به او نگاه کنی! گیرم که او، همان کسی است که باید باشد و تو می‌خواستی؛ ناسلامتی تو هم هستی! اگر او همسر تو می‌شود، تو هم شوهر او می‌شوی و اگر او، شوهر تو می‌شود، تو هم همسر او می‌شوی. باید به خودت هم خوب نگاه کنی و ببینی در قد و قواره‌ی همسر یا شوهر ایده‌آلی برای او هستی یا نه. باید از مسئولیت‌هات شروع کنی؛ از مسئولیت‌هایی که از اولین لحظه‌ای که با هم محرم شدید، رسماً شروع می‌شود و تعطیل‌شدنی هم نیست!
قبل از بله گفتن یا بله گرفتن، مسئولیت‌هات را دوره کن؛ ببین اگر از عهده‌ی بعضیش بر نمی‌آیی، ازدواجت را آنقدر عقب بیانداز تا توانایی‌اش را به دست آوری!
● مسئولیت‌های هر مرد خانه:
▪ مدیریت زندگی بلد باشد! یعنی «بتواند» زندگی را «اداره» کند و از عهده‌ی مسائل و مشکلاتِ ریز و درشتِ آن برآید. تیتر کفایت داشته باشد هم برای این مطلب می‌زدیم، خوب بود! چون باکفایت به کسی می‌گویند که وجودش برای اداره و سر و سامان دادنِ کاری، بس باشد و نیاز به کمک و دخالتِ کس دیگری نباشد. جزء وصیت‌های امام علی به امام حسن (و در حقیقت به همه‌ی متأهّلانِ دنیا)، یکی هم این بود که: مراقب باش! خانواده‌ات به دلیلِ بی‌کفایتی تو، نباید بدبختی بکشند و خواری ببینند.
▪ کمک‌کار خانمش باشد! مرد بودن به دست به سیاه و سفید خانه و زندگی نزدن، نیست! به «زن‌ذلیل» گفتن به آنهایی که دستِ کمک به خانمشان دارند هم، نیست!
▪ به خانمش احترام بگذارد! و او را چه در گفتار، چه در رفتار، چه جلوی دیگران و چه وقتهایی که با هم تنهایند، تحقیر نکند.
▪ از فکر رفاه و راحتی خانواده‌اش بیرون نیاید! و اگر از دستش برمی‌آید، هیچ وقت نگذارد زن و بچه‌اش در شرایط سختی باشند.
▪ اخلاق داشته باشد! بعضی‌ها تا دلت بخواهد برای زن و بچه‌شان می‌ریزند؛ اما زن و بچه‌شان آنقدر کیف نمی‌کنند که زن و بچه‌ی یک مرد ندار اما خوش‌اخلاق،‌ از زندگی‌شان کیف می‌کنند.
▪ هیچ کس بهتر از او، برای خانواده‌اش نباشد! هر سال در سالگرد ازدواجتان، از خودت بپرس اگر زمان برگردد و همه چیز همان طور شود که شب خواستگاری‌ات بود (جز حافظه‌ی خانمت که حالا دیگر تو را خوب می‌شناسد!)، آیا زنت باز هم به تو بله خواهد گفت. اگر باز هم به تو بله بگوید، یعنی که تو خوب توی زندگی‌اش نشسته‌ای! آنقدر که هیچ جایگزینی برایت تصور نمی‌کند!
● مسئولیت‌های هر خانم خانه:
▪ شوهرداری بلد باشد! محال است زنی نتواند خوب شوهرداری کند! ممکن است «نخواهد» یا «نداند» چطور و چگونه؛ اما وقتی خواست یا فهمید، محال است از پسش برنیاید! گفته‌اند که جهاد زن، شوهرداری اوست.
▪ صبر داشته باشد! مردها، به هر حال، در کشاکش زندگی عصبی می‌شوند؛ عصبانی می‌شوند؛ صدایشان بلند می‌شود؛ و همیشه حوصله‌شان به یک اندازه نیست. شک نباید داشت که اگر خانم خانه در این جور وقتها، دندان روی جگر نگذارد و دست کم اگر نمی‌تواند (که بلااستثنا می‌تواند!) شوهرش را آرام کند، دست کم کفری‌ترش نکند؛ خانه هیچ فرقی با جهنم نخواهد کرد! پیغمبر برای زنهایی که بدخلقی‌های شوهرانشان را تحمل می‌کنند، گفته است که خدا ثوابی مثل ثوابِ «آسیه»، زنِ فرعونِ معروف، به‌شان می‌دهد.
▪ شوهرش را عصبانی و ناآرام نکند!
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید