جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بهترین پدر و مادر دنیا


بهترین پدر و مادر دنیا
● یک پدر و مادر خوب چه کارهایی باید بکنند؟
برای این که وقتی صاحب بچه شدی بدانی که باید با این موجود ضعیف و دوست‌داشتنی‌ای که خدا به تو هدیه داده چه‌جوری رفتار کنی تا فردا که همه او را به اسم تو شناختند مایه‌ی خجالتت نشود و روزگار خودت را هم سیاه نکند، لازم است بعضی چیزها را رعایت کنی.
بالاخره باید این لوحِ سفید و نانوشته‌ای را که دستت داده‌اند جوری پر کنی که هم تو و هم او، که بعدها کپی برابر اصل ِ خودت می‌شود، چند قدم به خوبی نزدیک‌تر شوید یا نه؟ مهم‌ترین کارهایی که برای بهترین‌شدنش می‌توانی انجام بدهی اینهاست:
۱) بهترین نام‌ها را برایش انتخاب کن: اولین کادوی مجانی‌ای که می‌شود به بچه ترگل ورگلت بدهی اسم زیباست. انتخابِ خوبِ تو، هر بار صداکردنش را برای همه و البته خودش لذت‌بخش می‌کند. بهترین انتخاب‌ها هم اسم پیامبران و امامان است. شاید...شاید این‌جوری ذره‌ای شبیه به صاحب‌های اسمش بشود.
۲) مسئولیت‌پذیر باش: از همان لحظه اول که بچه‌ات با چشم‌های کوچولویش دنیا را می بیند (و حتی از قبل‌تر)، تو مسئول او هستی. یعنی فردا از تو سؤال می‌کنند که برای آدمی که دستت سپردند، چه کار کردی؟ خلاصه که این بچه به اسم تو سند زده شده؛ حالا خود دانی.
۳) بین بچه‌هات فرق نگذار: فکر می‌کنی اگر از تو و برخوردهایت عدالت را یاد نگیرد، کِی و از کی یاد خواهد گرفت؟ از تو بعید است یکی‌شان را ببوسی و آن یکی را نه. یا کار یکی را راه بیندازی و کار دیگری را نه. یا به این یکی هدیه بدهی به دیگری نه. یا حتی موقع وصیت. وقتی خبر تولد بچه‌ات را پشت در اتاق زایمان شنیدی، نپرس پسر است یا دختر. چه فرق می‌کند. مهم این است که سالم باشد.
۴) به موقع همسرش بده: توی مسئله ازدواج بهترین کسی که می تواند کارش را راه بیندازد تویی. اگر بهانه بیاوری و دیر بفرستی‌اش خانه بخت، هر گناهی کرد پای تو نوشته می‌شود. ضمن اینکه در انتخاب همسر هم به او کمک کن تا خانواده‌ی خوبی تشکیل بدهد.
۵) از خیابان دوطرفه احترام رد شو: همه‌ی لطفِ و زیبایی احترام به متقابل بودنش است. باور کن چیزی از دست نمی‌دهی اگر به بچه‌ات احترام کنی. اصلا بگذار از خودت یاد بگیرد که چه‌جوری با تو رفتار کند. می‌گویند هر چیزی را که برای خودت نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند. از میان دیگران، فرزند تو از همه نزدیک‌تر است.
۶) نان حلال بده دستش: استخوان بچه‌ات با حرام که سفت شود، دیگر نباید برای خوب بودن خیلی ازش متوقع باشی.
۷ ) مادر خوبی برایش انتخاب کن: اگر طالب بچه خوبی هستی، باید برای این کار، قبل از ازدواج به فکر باشی. بچه خوب،‌ مادر خوب می‌خواهد. مادری عاقل، خوش‌اخلاق و پاکدامن. فرزند درون مادر کامل می‌شود، یعنی مادر ظرفی است برای وجود فرزند. پس دقت کن چه ظرفی برای وجود فرزندت انتخاب می‌کنی.
۸ ) کمکش کن که بچه خوبی برایت باشد: سعادت بچه تو به این بسته است که ازش راضی باشی و مطیع تو باشد. برای همین اگر کمکش نکنی که بچه خوبی برایت باشد و بهت خوبی کند، بیچاره می‌شود. او محتاج است که دعای خیرت پشت سرش باشد و اشتباه‌هایش را ببخشی و حتی فراموش کنی و اگر نه یک راست راهی جهنم می‌شود.
۹) زیاد ببوسش: وقتی کوچک است بالاخره باید یک جوری نشانش بدهی که هر بار که می‌بینی‌اش دلت برایش قنج می‌رود یا نه؟ چه کاری بهتر از بوسیدن؟ ولی یادت باشد که لطافت پوستش را فراموش نکنی. دست نوازش هم بر سرش بکش.
۱۰) دوستش داشته باش: دوستش داشته باش تا دوستت داشته باشد. دل هر کی به هر کی راه نداشته باشد، ‌دل بچه و پدر و مادرش به هم راه دارد. اصلا این جوری به دست خدا بهانه می‌دهی برای این‌که بهت بیشتر رحمت کند؛ چون خدا آدم‌هایی که بچه‌شان را دوست دارند و بهش محبت می‌کنند، بیشتر دوست دارد.
۱۱) بدقولی نکن: بچه‌ات روی حرفت حساب می‌کند. یک‌جورهایی چشمش به دهن توست. اگر به قولی که می‌دهی عمل نکنی کم‌کم حنایت برایش رنگی ندارد و دیگر هیچ حرفت را جدی نمی‌گیرد.
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید