پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ ژوئن ۲۰۰۴ ـ عراق در برابر عامل دشواری ساز تازه: اخراج اعراب از مناطق کرد نشین


«دکستر فیلکینز» ۱۹ ژوئن ۲۰۰۴ در نیویورک تایمز نوشته بود که کردها در پی ابراز نا خشنودی از این که به آنان خودمختاری کافی داده نخواهد شد؛ در مناطق کرد نشین به اراضی اعراب سرازیر شده و دهها هزار عرب را از آنجا بیرون ساخته و به کمپ ها و مناطق نا امن مرکزی عراق فراری داده اند. بیشتر این اعراب از آن گروه هستند که در زمان حکومتهای سابق از جمله دولت صدام تشویق به نقل مکان به شمال عراق شده بودند. کردهایی که اراضی این اعراب را متصرف شده اند می گویند که این نواحی قبلا کردنشین بود که دولتهای سابق عراق عرب نشین کرده بودند.
فیلکیز اضافه کرده بود که این عمل کردها دارد نقشه عراق را تغییر می دهد که ممکن با واکنش کشورهای عربی منطقه نیز رو به رو شود و اضافه کرده است: سیاست مبهم آمریکا و فشار رهبران کرد، این جا به جایی (مهاجرت) را که عامل دشواری ساز تازه در عراق است تسریع کرده است. قبلا آمریکاییان با بازگشت آرام و عادی کردها به مناطق جنوبی تر مخالفتی ابراز نکرده بودند؛ نه با چنین هجومی به سان امواج. تهدید اخیر سران کرد که اگر مطمئن نشوند خودمختاری کافی خواهند داشت از دولت ملی عراق جدا خواهند شد به موج مهاجرت جاری توام با فشار و تهدید کمک کرده است که همه اعراب عراقی را تحریک به واکنش خواهد کرد.
به نوشته فیلکینز ، امواج کردها که به اراضی اعراب سرازیر شده و ادعای مالکیت آنها را می کنند نظم و ترکیبات سیاسی عراق را برهم خواهد زد. به علاوه، اعراب آواره شده که تا کنون شمار آنان از رقم یکصد هزار تجاوز کرده و بی مسکن و غذا مانده و مدعی ضرب و شتم و حتی قتل توسط کردها شده اند دارند سایر اعراب عراقی را تحریک به اعتراض و عکس العمل می کنند که دشواری اوضاع عراق را دو چندان خواهد کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید