شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۱ ژوئن سال ۱۹۴۱ ـ حمله نظامی ارتش هیتلر به شوروی - بزرگترین اشتباه او


۲۱ ژوئن سال ۱۹۴۱ ـ حمله نظامی ارتش هیتلر به شوروی - بزرگترین اشتباه او
هیتلر برغم داشتن پیمان عدم تجاوز با مسکو، و مخالفت برخی از ژنرال هایش، ۲۱ ژوئن سال ۱۹۴۱ دستور داد که عملیات «بارباروسا» و حمله نظامی غافلگیرانه به شوروی در جبهه ای به طول دو هزار و نهصد کیلومتر از بالتیک تا دریای سیاه آغاز شود و چند ساعت بعد، ساعت ۳ بامداد ۲۲ ژوئن (به وقت برلین)، ۱۵۰ لشکر آلمانی مرکب از سه میلیون و پانصد هزار سرباز، ۳ هزار و ۵۸۰ تانک، هفت هزار و ۱۸۹ توپ و حمایت ۱۸۳۰ هواپیما در سه ستون (شمالی، مرکزی و جنوبی) وارد قلمرو شوروی شدند. فرماندهی ستون شمالی را «فون لیب»، ستون مرکزی را فون بک، و ستون جنوبی را فون روندشتد برعهده داشتند و این ستون ها ۵ر۳ میلیون نفر نیروی ذخیره نیز پشت سر داشتتند. ژنرالهای هیتلر نگران وسعت زیاد خاک شوروی بودند و به علاوه، عقیده داشتند که پیش از یکسره کردن کار انگلستان که می تواند آمریکا را به کمک خود آورد نباید سراغ حمله نظامی به کشوری دیگر رفت.
استالین باور نمی کرد که هیتلر در تابستان ۱۹۴۱ به شوروی تعرض کند . وی به مشاورانش گفته بود که اگر هیتلر قصد حمله به شوروی را داشته باشد نقشه خود را در تابستان ۱۹۴۲ و پس از به زانو درآوردن انگلستان آغاز خواهد کرد، و با این تصور ارتش سرخ را که دارای ۹ میلیون سرباز بود به غرب کشور نفرستاده بود تا هیتلر تحریک و نسبت به او بدبین نشود.
غرب با حمله نظامی آلمان به شوروی نفس راحتی کشید. چرچیل همان روز آغاز حمله، به روزولت پیام فرستاد که هیتلر با دست خود گورش را حفر کرد، و ما باید با تمام امکانات خود به شوروی کمک برسانیم.
هدف فوری هیتلر از حمله به شوروی دستیابی به نفت قفقاز و نیز قطع دست انگلستان از خاورمیانه به ویژه نفت آن با کمک گرفتن احتمالی از ایران بود که رضا شاه به طور محرمانه چنین قولی را به هیتلر داده بود.
در آغاز حمله ، پیشروی آلمانی ها چشمگیر بود به گونه ای در ۱۷ روز اول، سیصد هزار نظامی شوروی را اسیر کرده بودند. آلمانی ها بر اوکراین و بلاروس مسلط شدند، لنینگراد (سن پترزبورگ) را محاصره کردند، ولی پیشروی آنان از ششم دسامبر ۱۹۴۱ با ضد حمله ارتش سرخ متوقف شد. این ضدحمله مانع رسیدن ارتش هیتلر به حومه مسکو شد، بعدا نیروهای خسته و فرسوده آلمان مخصوصا از برف و سرما، در داخل شهر استالینگراد (ولگوگراد امروز) و اطراف شهر لنینگراد (سن پترزبورگ فعلی) مورد حمله متقابل میلیونها سرباز شوروی قرار گرفتند و تا شهر برلن عقب زده شدند.
همزمان با آغاز عملیات «بارباروسا»، ایتالیا و رومانی نیز به شوروی اعلان جنگ داده بودند.
حمله نظامی هیتلر به شوروی در حالی که هنوز انگلستان در برابر او مقاومت می کرد پایان کار او را نزدیک کرد. مورخان تعرض ارتشهای هیتلر به شوروی را بزرگترین اشتباه نظامی یک رئیس دولت در طول تاریخ خوانده اند. هیتلر معلومات و تجربه نظامی کافی نداشت و به علاوه حاضر نبود که به اندرز آگاهان و اهل تجربه گوش دهد. آمریکا که به موقع و با محاسبه دقیق گام به جنگ نهاده بود از میان خرابه های جنگ دوم به صورت یک ابر قدرت قد علم کرد. روسها تا لحظه پیروز شدن بر آلمان (خودکشی هیتلر) و تصرف برلن حدود ۲۷ میلیون تن کشته، تلفات داده بودند. حال آن تلفات آمریکا به پانصد هزار کشته هم نرسید.
حمله هیتلر به شوروی اشتباهی بود که به خودکشی اش انجامید، آلمان به ویرانه ای تبدیل شد و ... .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید