جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

علت بیماری «ام اس» چیست؟


علت بیماری «ام اس» چیست؟
علت بیماری «ام اس» خودایمنی روی یک زمینه ارثی است. تاکنون میکروب یا ویروس خاصی را به ‏عنوان عامل بروز این بیماری پیدا نکرده‌اند؛ غذای خاصی در ایجاد این بیماری مقصر شناخته نشده است این ‏بیماری واکسن ندارد و راه پیشگیری برای آن پیدا نشده است. فامیل نسَبی افراد مبتلا به این بیماری ‏‏(مثلاً خواهر و برادرها) احتمال ابتلای آنها به این بیماری قدری بیشتر از افراد دیگر است. برای این افراد نیز ‏توصیه خاصّی وجود ندارد تا با رعایت آن بتوان بیماری را پیشگیری نمود. با توجه به اینکه میزان احتمال ‏بسیار کم است، اطرافیان بیمار مبتلا به «ام اس» نباید نگران شوند.
● انواع ام اس کدام است؟
«انواع ام اس» شاید بتوان گفت دو بیمار ام اس را نمی‌توان یافت که چگونگی شروع و ادامه بیماریشان شبیه هم باشد ولی در کل بیماری ام اس را می‌توان به چهار دسته‌ اصلی تقسیم کرد.
۱) ام اس خوش‌خیم (Benign MS) که در این نوع فقط تعداد کمی حمله رخ می‌دهد که این حملات نیز معمولا با بهبودی کامل همراه است. این نوع ام‌اس در طی زمان بدتر نمی‌شود و معمولا موجب هیچ ناتوانی ماندگاری نخواهد شد.
۲) نوع عود کننده و فردکش یابنده (Relapsihg Remitting MS ) که اکثر مبتلایان بیماریشان را با همین نوع آغاز می‌کنند و به این صورت است که در آنها هر حمله بیماری، یک دوره آرام در پی دارد که بیماران در این مدت مشکلی ندارند، حمله‌ها نیز معمولا غیر قابل پیش‌بینی‌اند.
۳) نوع پیشرونده ثانویه (Secondary Progressive MS ) ، این دسته می‌توان ادامه نوع قبلی دانست یعنی پس از چندین سال حمله‌ و آرامش بیمار به حدی می‌رسد که بدون وجود دوره‌های واضحی از حمله با گذشت زمان ضعیف‌تر می‌شود.
۴) نوع پیشرونده اولیه (Primary Progressive) در این نوع بیماری هرگز حالت‌های عود یا فروکش را ندارند و از همان حالت ممکن است هر زمانی متوقف شود یا همچنان بدتر شود.
● بیماری «ام اس» را چگونه تشخیص می‌دهند؟
آزمایش خون یا تست خاصّی وجود ندارد که به تنهایی بیماری «ام اس» را به طور قطعی تشخیص داد. البته ‏پزشک برای تشخیص این بیماری علاوه بر علائم و نشانه‌های بیمار، از «ام آر آی» و بررسی‌های دیگر استفاده ‏می‌کند و سیر بیماری را نیز درنظر می‌گیرد.
http://marzrayaneh.blogfa.com/۸۶۰۶۱.aspx
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید