پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

نکات خانه داری


نکات خانه داری
▪ خش‌گیری اجسام خانه:
اگر شیشه‌ی تلویزیون شما و یا شیشه‌ی روی میز و... خط افتاده، کافی است مقداری خمیر دندان روی آن بمالید، سپس با پارچه نرمی آن را صیقل دهید. آثار خراشیدگی شیشه از بین رفته و تصویر تلویزیون شما بهتر خواهد شد.
▪ پوست کندن آسان هویج:
هویج را داخل آب جوش بیندازید و بگذارید ۵ دقیقه بماند، پس از گذشت مدت ۵ دقیقه، آن را در آب سرد قرار دهید و بعد از آن در هنگام پوست کندن، پوست هویج به صورت غلافی جدا خواهد شد.
▪ شستن بشقاب:
هنگام شستن بشقاب‌ها، چند قاشق غذاخوری سرکه داخل آب بریزید. سرکه چربی‌ها را از بین برده و بشقاب را شفاف و درخشان خواهد کرد.
▪ از بین بردن املاح آهکی کتری:
برای از بین بردن املاح آهکی، کتری را با مقداری مساوی آب و سرکه پُر کنید. بگذارید جوش بیاید. سپس آتش را خاموش کرده و بگذارید تمام شب به همان حال بماند، بعد می‌بینید که کتری تمیز خواهد شد.
▪ از بین بردن بوی نامطبوع از ظرف در دار و جعبه‌های پلاستیکی:
برای این کار روزنامه مچاله شده را ( فقط روزنامه سیاه سفید، نه رنگی ) داخل ظرف قرار دهید و در ظرف را محکم بسته و بگذارید تمام شب به همان حال بماند.
▪ پیاز:
هر گاه پیازی را به دو نیم کرده‌اید و بیش از یک نیمه نیاز ندارید، روی نیمه باقیمانده کره یا روغن بمالید. به این ترتیب، هم تازه می‌ماند و هم میکروب جذب نمی‌کند، و هم اینکه هنگام مصرف، می‌توان از کره یا روغنی که روی آن مالیده‌اید در ماهی‌تابه استفاده کنید.
▪ جلوگیری از شپشک زدن برنج:
برای جلوگیری از شپشک زدن برنج، آن را با نمک نیم‌کوب مخلوط می‌کردند و یا اینکه چند عدد سیر درسته در لا به لای برنج می‌گذاشتند.
▪ ماهی‌تابه سوخته:
ته ظروف سوخته، مقدار زیادی جوش شیرین بریزید و آن قدر آب به آن اضافه کنید که فقط مرطوب شود. بگذارید چند ساعت بماند. معمولاً با این اقدام می‌توانید قسمت سوخته را بلند کرده و دور بیندازید.
▪ تمیز کردن کارد:
برای از بین بردن لکه‌های موجود بر روی کارد آشپزخانه و یا زنگ آن می‌توانید به‌جای پارچه یا ابر، از چوب پنبه استفاده کنید، چوب پنبه را قدری خیس کنید، به آرامی آن را به یک ماده پاک‌کننده آغشته کنید، سپس با حرکت جلو و عقب آن را روی تیغه‌ی کارد بکشید. کاملاً تمیز خواهد شد.
▪ جدا کردن دو لیوان به هم چسبیده:
وقتی لیوانی داخل لیوان بلوری چسبیده، برای جدا کردن انها از یکدیگر به زور و شدت عمل متوسل نشوید. بلکه با خونسردی هر چه تمامتر، لیوان بالایی یا همان لیوان داخلی را از آب سرد پُر کنید و لیوان پایینی را در آب داغ فرو برید. با این کار لیوان داخلی منقبض شده و لیوان خارجی منبسط می‌شود و هر دو لیوان از هم جدا می‌شوند.
▪ معجزه‌ی آمونیاک در هنگام شستن ظرف:
هر گاه هنگام شستن ظرف، چند قطره آمونیاک درون آب بریزید، هر نوع چربی را از ظروف بلوری، چینی، فلزی و... پاک می‌کند. ضمناً به پوست دست نیز در مقایسه با مواد پاک کننده و شیمیایی قوی، آزاری نمی‌رساند. حتی می‌توانید از چند قاشق غذاخوری سرکه، داخل آبی که ظرف‌ها را در آن می‌شویید بریزید.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی اصلاح


همچنین مشاهده کنید