پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آیا تغذیه خوراکی در بیمارانی که تحت جراحی بخش فوقانی دستگاه گوارش قرار گرفته‌اند، ضرورت دارد؟


آیا تغذیه خوراکی در بیمارانی که تحت جراحی بخش فوقانی دستگاه گوارش قرار گرفته‌اند، ضرورت دارد؟
تغذیه خوراکی زودهنگام در بیمارانی که تحت جراحی بخش تحتانی دستگاه گوارش یا جراحی غیر گوارشی قرار گرفته‌اند، یک استاندارد مراقبتی به شمار می‌رود، اما پرهیز از دادن غذا در چند روز اول پس از جراحی بخش فوقانی دستگاه گوارش، به طور گسترده اجرا می‌شود. برای بررسی سودمندی این راهکار، پژوهشگران نروژی ۴۴۷ بیمار را به طور تصادفی انتخاب کردند که مورد جراحی دستگاه گوارش فوقانی (بیشتر گاسترکتومی، پانکراتیکودئودنکتومی یا رزکسیون نسبی کبد) قرار گرفته‌ بودند و بیماران به دو گروه تقسیم شدند که در گروه اول تغذیه زود هنگام خوراکی (یک روز پس از جراحی) انجام شد و گروه دوم تحت تغذیه با لوله روده‌ای به مدت ۵ روز قرار گرفت.
بیماران به مدت ۸ هفته پیگیری شدند. هفتاد و شش بیمار تغذیه شده با لوله روده‌ای (۳۴) و ۶۲ بیمار با تغذیه خوراکی (۲۸) به عوارض عمده‌ای (نظیر پنومونی، آبسه داخل شکم، سپسیس، نشت آناستوموز) دچار شدند. هیچ تفاوت آشکاری بین عوارض عمده و عوارض جزیی (نظیر آتلکتازی، عفونت زخم) مشاهده نشد. زمان اولین دفع گاز در بیمارانی که با لوله روده‌ای تغذیه شده بودند، بیشتر از بیمارانی بود که از راه خوراکی تغذیه شده بودند (۳ روز در برابر ۶/۲ روز)، که تنها از نظر آماری و نه از نظر بالینی قابل توجه بود. هیچ تفاوتی در میزان مرگ و میر دو گروه دیده نشد.(۱)
● رهنمود: در یادداشتی از نویسندگان، یک هدف از تحقیق علمی، به چالش کشیدن باورها و خرد جمعی است. در این مورد، خرد جمعی مبنی بر این که بیماران تحت جراحی دستگاه گوارش فوقانی نباید تا چند روز پس از عمل به صورت خوراکی تغذیه شوند به نظر نمی‌رسد که در مجموع عاقلانه باشد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی سلامت ایران


همچنین مشاهده کنید