جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

همه چیز سر جای خودش


همه چیز سر جای خودش
اصل مهم این است که برای هر چیزی در خانه باید جای خاص و دائمی در نظر بگیرید.
در هنگام آشپزی و بخصوص در هنگام سرو غذا برای اعضای خانواده معمولاً تمامی کشوهای آشپزخانه گشوده شده و بسیاری از وسایل به بیرون ریخته می شود. برای جلوگیری از چنین وضعی بهتر است وسایل آشپزی را در کشوهای دم دست نزدیک اجاق گاز قرار دهید. حتی می توانید یک سبد مثلاً حصیری زیبا تهیه کنید و قاشق و چنگالها را در روی کانتر بگذارید. این هم به زیبایی آشپزخانه کمک می کند و هم دسترسی به آنها را آسان می کند. اگر قاشق و چنگالها را بر اساس جنس مواد اولیه و نیز کاربرد آنها طبقه بندی کنید کارتان باز هم آسان تر خواهد شد. قابلمه ها را نیز به ترتیب اندازه در کابینت بچینید تا روی هم نلغزیده و باعث به هم ریختگی کابینت نشوند. وقتی از دستمالی استفاده کردید آنرا به امان خدا رها نکنید بلکه بلافاصله آن را تا کرده و یا از قلاب نصب شده بر روی دیوار آویزان کنید و یا در کشوی مخصوص خود قرار دهید. تمیز کردن میز و کانتر را به ساعتی و حتی دقیقه ای بعد واگذار نکنید بلکه یک بطری ماده تمیزکننده همیشه در دم دست داشته باشید تا به محض کثیف شدن میز و کانتر آنها را به سرعت تمیز کنید.
به محض اینکه از وان حمام، دستشویی و روشویی استفاده کردید آنها را با مواد سفید کننده بشویید. فراموش نکنید همیشه یک جعبه دستمال کاغذی در دسترس داشته باشید تا پس از شست و شو آب آنها را خشک کنید تا لکه ای بر روی آنها باقی نماند. حالا دیگر مجبور نیستید هر هفته یک ساعت وان حمام یا دستشویی را با اسکاچ بسابید.
خیلی ها عادت دارند که به محض ورود به خانه لباسهای خود بخصوص کلاه و دستکش و کاپشن خود را از تن درآورده و به گوشه ای پرتاب کنند. برای جلوگیری از این کار که بی نظمی عجیبی در خانه ایجاد خواهد کرد بهتر است یک کمد کوچک در نزدیکی در ورودی منزل تعبیه کنید تا افراد به محض وارد شدن جوراب و کلاه و دستکش خود را در کشوهای آن قرار داده و کت یا چادر خود را از میله های آن آویزان کنند. تصدیق می کنید که برای لباسهایی با کاربرد روزمره یک کمد جای بسیار مناسبتری است تا روی مبلها و زیر صندلیها و یا حتی کنج دیوارها. کفش ها نیز می توانند نظم مشابهی به خود بگیرند.
بسیاری اوقات لباسهایی که باید اتو کشیده شوند نیاز به تعمیرات مختصری نیز دارند. و یا لازم است آنها را با بخار صاف کرد. برای صرفه جویی در وقت و انرژی خود و برای پرهیز از جستجوهای طولانی پیشنهاد می کنیم میز اتو را از دیواره کمد لباس آویزان کنید و اتو را درست در زیر آن قرار دهید. یک پارچه سفید تمیز که گاهی در اتوکشی مورد نیاز است می تواند درست در زیر روکش پارچه ای میز اتو نگهداری شود. یک لیوان مخصوص که همیشه برای پرکردن مخزن اتو با آب مورد استفاده قرار خواهد گرفت نیز می تواند از میله های میز اتو آویخته شود. همچنین یک جعبه کوچک حاوی موارد بسیار ضروری خیاطی و یک قیچی کوچک که در کنار میز اتو به دیوار کوبیده شده است می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا وقت و انرژی خود را بیهوده برای گشتن به دنبال آنها هدر ندهید.
نظافت یک کار روزمره و تعطیل نشدنی در تمام خانه هاست. بنابراین مکان خاص و مشخصی را برای تمام انواع مواد شوینده، تمیزکننده و ضدعفونی کننده موردنیاز در نظر بگیرید تا در تمام نقاط خانه پراکنده نباشند. در نظر داشته باشید که بسیاری از این مواد دارای بوی نامطبوع بوده و همه آنها برای کودکان مخاطره آمیز می باشند.
می توانید از قلابهای نصب شده به دیوار برای آویزان کردن جاروها، دستمالهای گردگیری و نیز تی استفاده کنید. این کار باعث می شود که آنها زودتر خشک شده و بوی بد آنها در خانه پخش نشود.
اشیایی که در حال حاضر مورد استفاده خاصی ندارند معمولاً به انباری فرستاده می شوند. اگر این کار را می کنید هرگز اشیا اضافی را به داخل انباری پرتاب نکنید بلکه برای آنها بر اساس کاربرد اصلی شان مکانی در قفسه های انباری در نظر بگیرید. همچنین حتماً یک فهرست از اشیایی که به انباری فرستاده می شوند در نزد خود نگهداری کنید تا به هنگام نیاز بدانید در انباری چه چیز دارید.
قبل از شروع به نظافت خانه یک نقشه از تمام محوطه آن و نیز فهرستی از کارهایی که باید انجام شود در ذهن خود تهیه کنید. این کار شما را از سردرگمی و آشفته کاری و حتی در بسیاری از موارد دوباره کاری و بیهوده کاری در امان نگه می دارد. اول اتاقها را تمیز کنید و پس از تمیز شدن آنها به سراغ هال و پذیرایی بروید. آشپزخانه به طور معمول آخرین محلی است که باید نظافت شود زیرا این محلی است که بیشترین مراجعات از سوی اعضای منزل به آن صورت می گیرد. کار نظافت داخل خانه و حیاط را با هم مخلوط نکنید زیرا معجونی ساخته خواهد شد که به سرانجام رساندن آن بسیار مشکل به نظر خواهد رسید.
به جای آنکه یک روز کامل در طول یک هفته را به نظافت تمام قسمتهای خانه اختصاص دهید سعی کنید هر روز بدون تعطیلی یک ساعت در قسمتهای مختلف خانه کار پاکسازی را انجام دهید. خواهید دید که به این ترتیب خانه کمتر کثیف خواهد شد و تمیز کردن آن نیز آسانتر شده و در زمان کمتری انجام خواهد شد.
انجام برخی از طرحها در خانه به پول خرج کردن می ارزد. نصب توری روی پنجره ها و نیز باران گیرها روی چهارچوب ها یکی از همین موارد است. می توانید حتی کارگری بیاورید تا فرشها و موکت کف منزل را با مایع تمیزکننده شست وشو دهد.
شستن و خشک کردن لباسها بخصوص در خانواده هایی که بچه های کوچک و در نتیجه انبوهی از لباسهای چرک دارند یکی از موارد مهم و دشوار خانه داری است. سعی کنید یک روز خاص در هفته را به شستن لباسها اختصاص دهید تا بتوانید در بقیه روزها خاطری آسوده داشته باشید که تمام لباسهای مورد نیاز تمامی افراد خانواده شسته و اتو شده در کمد اتاقهایشان در دسترس قرار دارد. فقط به خاطر داشته باشید روز تعطیل را به عنوان روز شستن لباسها قرار ندهید چون هم وقت شما را می گیرد و هم اعصاب اعضای خانواده را به خاطر صرف وقت و فضای زیاد تحت فشار قرار می دهد.
داشتن یک سبد مخصوص لباسهای کثیف در حمام خانه نکته ای نیست که نیاز به یادآوری داشته باشد.
در زندگی های دونفره شستن لباس هفته ای یکبار کافی است اما وقتی افراد بیشتری در خانه زندگی می کنند یقیناً تعداد دفعات لباسشویی باید افزایش یابد. در هر حال تلنبار شدن لباسهای چرک بر روی هم یکی از اصلی ترین عوامل آشفتگی خانه و کش آمدن فرآیند نظافت است.
مهمترین نکته را هرگز از خاطر دور نکنید که بزرگترین عامل داشتن خانه ای منظم و مرتب که به سادگی قابل نظافت کردن باشد داشتن مدیریت بهینه در انجام امور خانه و خانواده است. سعی کنید رعایت نظم و نظافت را در ذهن افراد خانواده نهادینه کنید و آنها را مسؤولیت پذیر و نظیف بار بیاورید. اگر هر کس هر آنچه را برمی دارد دوباره سرجای خودش بگذارد هیچ خانه ای هرگز درهم ریخته و آشفته نخواهد شد.
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید