جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چاره‌جویی برای فقرآهن


چاره‌جویی برای فقرآهن
آهن کافی برای حفظ سلامت، رشد مطلوب و فراهم کردن زمینه مناسب برای یادگیری در دوران تحصیل ضروری است و کمبود آهن می‌تواند در همه مراحل زندگی سبب کاهش قدرت ادراک شود. در پی تماس‌های مکرر شما و درخواست آشنایی هرچه بیشتر با این مقوله یعنی فقر آهن، کمی راجع به این موضوع با شما صحبت می‌کنم. بیشتر شما فقط نام فقر آهن را در بیماری کم‌خونی فقر آهن شنیده‌اید اما باید یادآوری کنم که این عنصر حیاتی، در بافت‌های دیگر بدن از جمله ماهیچه‌ها و قسمت‌های سیستم عصبی نیز وجود دارد و کمبود آن می‌تواند علامت‌هایی را در مراحل ابتدایی فقر آهن ایجاد کند که اگر رسیدگی و درمان نشود، در نهایت به فقر آهن خون و کم‌خونی منجر می‌شود که شما آن را با علامت رنگ پریدگی می‌شناسید.
مثلا اگر آهن لازم برای ماهیچه‌ها کم باشد خستگی و کاهش قدرت بدنی را چه در بچه‌ها و چه در بزرگسالان خواهیم دید، کاهش اشتها، بی‌حوصلگی و کم‌خوابی و کاهش قدرت تمرکز و یادگیری نیز به علت کمبود آهن در واکنش‌های شیمیایی سلسله اعصاب است. وجود آهن بسیار حیاتی است. وقتی تحت درمان فقر آهن قرار می‌گیرید، به وضوح می‌توانید حتی در روزهای اول درمان متوجه تاثیر آهن در بهبود اشتها و خوابتان بشوید. تاکید بیشتر متخصصان برای جبران سریع فقر آهن در بچه‌هاست چون آثار نامطلوب کم‌خونی در دوران شیرخوارگی و اوایل کودکی غیرقابل جبران است. برای پیشگیری از ابتلا به فقر آهن، ذکر توصیه‌هایی را ضروری می‌دانم. شایع‌ترین سن فقر آهن در بچه‌های ۹ ماهه تا دو ساله است چون قسمت اعظم غذای آنها را شیر تشکیل می‌دهد و آهن موجود در شیر برایشان کافی نیست، والدین باید حتما توجه کنند و با پزشک متخصص برای دریافت قطره آهن مشورت کنند.
پس از شیرخوارگی، سن پیش از بلوغ و دوران مدرسه شایع‌ترین زمان فقر آهن است. به خصوص در دخترهایی که قاعدگی رخ می‌دهد از همه بدتر عادات غذایی غلط رایج در خانواده‌ها در این سن است که به جای غذاهای خانگی با مصرف سوسیس و کالباس و انواع مواد غذایی فاقد ارزش خودشان را سیر می‌کنند. باید با اصلاح رژیم غذایی، اجازه ندهید با جایگزینی مواد بی‌ارزش و استفاده نکردن از انواع گوشت‌ها به خصوص گوشت قرمز که مهم‌ترین منبع حاوی آهن است به خودشان صدمه بزنند. لبنیات، حبوبات و غلات را در برنامه آنها بگنجانید. مصرف هم‌زمان برخی مواد غذایی جذب آهن را افزایش می‌دهد که برای مثال، همراه حبوبات، از لیمو که حاوی اسیدسیتریک است استفاده کنید. اگر خانواده شما از جوانه غلات استقبال می‌کنند آن را تهیه کرده و در برنامه‌شان بگنجانید. به جای هله‌هوله‌های رایج توصیه کنید خشکباری چون برگه هلو و زردآلو که علاوه بر سلامت می‌تواند ریزمغذی‌هایی را که لازم دارند تامین کند، بخورند. سهل‌انگاری در درمان به موقع فقر آهن در شیرخواران و بچه‌ها جبران‌ناپذیر است و حتی می‌تواند به کاهش ضریب هوشی آنها برای همیشه منجر شود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید