سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

فقط شروع کنیم!


فقط شروع کنیم!
مقدمه هر عمل و کاری اندیشه است و کلام. نوشتاری یا گفتاری . تبدیل اندیشه به کلام آوردن ذهنیت به دنیای واقعی است . تولد است . زایمان است . اگر نتوانیم یک اندیشه را در کلمات مناسب جاری کنیم تولد ناقص صورت پذیرفته است. و شاید ناقص الخلقه! و بعد از این مرحله است که باید با ایجاد بستر مناسب این طفل را بحرکت در آورد. مرحله به اجرا در اوردن از مراحل بسیار مهم و اساسی است . ایده ها را بعمل در اوردن شاید یکی از عرصه هایی بوده است که بشر بارها در ان شکست خورده است . افرادی با ایده های بسیار بزرگ در عمل موش زاییده اند و افرادی با ایده هایی ساده تحول و دگرگونی ایجاد کرده اند . آنچه مهم است اینستکه بتوانیم هر چند اندک ایده را با سازو کارهای مناسب بعمل در آوریم . بزرگی آن مهم نیست . هیچ ایده زیبایی تا بعمل در نیاید تحول آفرین نیست . وقتی بر سیبی گاز می زنیم و لذت می بریم قبل از ان عمل چیدن از درخت اتفاق افتاده است . سیب تولید شدن مستلزم کاشتن درخت سیب است و… کاشتن درخت سیب مستلزم برداشتن بیل است و زمین را کندن ! هر ایده اگر مراحل تحقق آن بدرستی انجام نشود می شود زایمان زودرس . اگر بیل را بر نداری که اصلا زایمانی صورت نمی گیرد . کاشت دانه در زمین سوخته هم هدر دادن دانه است. پس بسیار تلاش باید تا زنده شود فکری. گاهی اوقات شاید شما لازم نباشد همه تصویر کلی و اهداف و…. را بیان کنید و فقط یک تصویر لانگ شات یا در مواقعی حتی زوم شده کفایت کند . و شاید هم اصلا بهتر باشد با یک تصویر ساده و قابل فهم همه شروع کرد . اگر بخواهیم به یکی بگوییم چگونه لاغر شود در بعضی مواقع اگر بخواهیم وارد جزییات شویم و بگوییم نقش غذا در بدن چیست و نشاسته چه تاثیری روی چاقی دارد و چه کنیم که کمتر بخوریم و…. کار خیلی سنگین جلوه می کند و طرف می گوید نه! عزیزم ما اینکاره نیستیم . خیلی پیچیده است . فقط باید احساس نیاز در او بوجود آمده باشد و آنگاه شما فقط یک دستور العمل بدهید که تو فقط وقتی یک قاشق غذا می خوری آن را حتما زمین بگذار و تا لقمه قبلی را نجویده و نبلعیده ای قاشق را بر ندار. کار خیلی ساده جلوه می کند و طرف هم شروع می کند و مسلما بعد از مدتی نتیجه همین روش ساده و راحت را در لاغری خود می بیند .
یکی از دوستان دیشب خاطره ای می گفت از یکی از مدیران یکی از شرکتهای بزرگ کشور که ایشان میهمان خارجی داشته اند و جلسه ای بوده است که آقای مدیر می خواهد جمله انتهای جلسه را خودش بگوید و زبان انگلیسی هم نمی دانسته است. از یکی می پرسد اگر بخواهم محترمانه به انها بگویم پاشید بریم چه باید بگویم به او می گویند باید بگویید : let’s go ایشان قدری حیران طرف را نگاه می کند و می گوید این که خیلی سخت شد خودم یک کاریش می کنم . و بعد در انتهای جلسه با توسل به زبان بین المللی دو دست را دو طرف بدنش باز می کند و دو سه بار با شدت بالا می آورد و در همان حال هم می گوید بریم دیگه!
در مراحل بعد حالا شما می توانید بگویید خوب از این ببعد ضمن انجام کار قبلی وقتی در ذهنت قاشق را بعنوان آخرین بار بدهانت می بری در میانه راه ان را برگردان و غذا را بداخل بشقاب برگردان و از سر سفره بلند شو . …
برای عملی سازی ایده ها مهم این نیست که کامل شروع کنید و در مرحله اول به هر انچه مد نظر دارید برسید مهم اینستکه شروع کنید و گام اول را بردارید و وارد جاده شوید برای برداشتن اولین قدم . گاندی می گوید : هرگز هیچ چیز بر روی زمین بدون اقدام مستقیم تحقق نیافته است . وارد اقدام مستقیم شویم حتی یک گام کوچک .برای ثبت یک اطلاعات کار و تولید لازم نیست حتما طرف بداند که این اطلاعات جمع می شود و اطلاعات آماری شما را تشکیل می دهد از تویش نمودار در می آید نمدار پارتویش مبنای اقدامهای اصلاحی می شود . از انها شاخص در می آید . شاخصها اندازه گیری می شوند و ارزیابی عملکرد شکل می گیرد و….. نه اینکه تصویر نسازیم ولی خیلی در بند این مرحله نمانیم برخیزیم و گامی فراپیش نهیم واگر اینکار صورت گرفت خود راه بگویدت که چون باید رفت . واگر خیلی تامل کنیم و هراس از راه داشته باشیم شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین حایل ما را از پای در جاده نهادن بیمناک می کند و راه اغاز نشده مطمئنا تمام نخواهد شد . پایان نقطه ای است بر شروعی . بیاییم از ساده ترین چیزهایی که می دانیم در محیط کارمان شروع کنیم منتظر زمانی دیگر که شاید هرگز نیاید نشویم . زمان به ضرر ما در حال گذر است . یک لحظه شیرین را ایجاد کردن بسیار پر ارزش است .بهر وسیله ای آن را سریع ایجاد کنیم . در حرص و جوش ایجاد ساعاتی خوش زمان در گذرمان را بحرص و جوش نگذرانیم . سکته ای همه چیز را تمام می کند به انکه ان لحظه شاد را درک کرده باشیم . ساده باشیم و ساده اغاز کنیم .
منبع : خاطرات یک مدیر


همچنین مشاهده کنید