پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ماشین زمان/۱۱ ژوئن


ماشین زمان/۱۱ ژوئن
▪ یازدهم ژوئن سال ۱۹۶۲ اریکا سولما دوچرخه سواربازنشسته و نامدار اهل استونی متولد شد.
او نخستین کسی است که برای کشور تازه استقلال یافته خود مدال المپیک گرفت، در بازیهای ۱۹۹۲ بارسلونا او مدال طلا را از آن خود کرد ضمن این که در المپیک ۱۹۸۸ سئول نیز در ترکیب شوروی سابق به این افتخار دست یافت.
او ۱۰ مدال طلا، سه نقره و سه برنز نیز در رقابت های قهرمانی جهان کسب کرد و ۹ سال هم به عنوان بهترین ورزشکار استونی انتخاب شد.
▪ یازدهم ژوئن سال ۱۹۶۴ جیووانی ژان آلسی راننده سابق فرانسوی اما ایتالیایی الاصل فرمول یک به دنیا آمد.
او در دوران حضور در مسابقات حرفه ای برای تیم های تیرل، بنتون، ساوبر، پروست و جردن رانندگی می کرد اما بیشتر شهرت خود را مدیون تیم فراری است که در آن به چهره ای محبوب میان هواداران ایتالیایی تبدیل شد.
▪ یازدهم ژوئن سال ۱۹۸۱ امیلیانو مورتی مدافع ایتالیایی تیم فوتبال والنسیا متولد شد. نخستین تیم مطرحی که او برای آن به میدان رفت فیورنتینا بود و به همراه این تیم قهرمانی جام حذفی ایتالیا را کسب کرد.
سال بعد و در پی ورشکستگی فیورنتینا به یوونتوس رفت و به صورت قرضی راهی مودنا شد. در سال ۲۰۰۳ پارما او را خرید و به بولونیا قرض داد و سبب بقای این تیم در سری A شد.
در سال ۲۰۰۴ با مشکلات مالی که گریبانگیر پارما شد و کلودیو رانیری به والنسیا رفت این مدافع هم به تیم اسپانیایی منتقل شد.
تنها افتخار او با والنسیا قهرمانی جام حذفی در رقابت های این فصل است.
مورتی در سال ۲۰۰۴ به همراه تیم زیر ۲۱ سال ایتالیا قهرمان اروپا شد و در همان سال مدال برنز المپیک را به گردن آویخت
▪ یازدهم ژوئن سال ۱۹۸۴ واگنر سیلوا دی سوزا ملقب به واگنر لاو مهاجم تیم ملی برزیل و باشگاه زسکامسکو متولد شد.
او بازی را در پالمیراس آغاز کرد و در کسب نتایج قابل قبول این تیم در آن فصل نقش بسزایی داشت و به همین جهت باشگاه روسی برای آمادگی بیشتر جهت حضور در لیگ قهرمانان، در تابستان سال ۲۰۰۴ با قیمت ۴ میلیون پوند او را به خدمت گرفت.
او با این تیم ۲ قهرمانی روسیه و یک قهرمانی جام یوفا را کسب کرده است ضمن این که در سال ۲۰۰۷ با تیم برزیل قهرمانی کوپاامریکا را جشن گرفت. لاو در ۲۰ بازی ملی ۸ گل زده است.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید