شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

روش های تشخیص بیماری سردرد


روش های تشخیص بیماری سردرد
● مراجعه به روانپرشک :
اولین قدم برای تشخیص علت سردرد در بیمارانی که دائمآ با این بیماری مواجهند ،مشورت با یک پزشک متخصص است ،که با آگاهی از مشکلات فرد و تشخیص و ارزیابی عوامل روان شناختی می تواند بیماری را درمان کند .
▪ آزمایش های Office:
گاهی اوقات بروز عفونت در نواحی گوش ها ،بینی ،دهان و گلو منجر به ایجاد سردرد می شود . با انجام این آزمایش ساده می توان به وجود این عفونت ها پی برد .
▪ آزمایش خون :
دادن آزمایش خون ،فرد را از وجود بیماری های کلیوی ،کبدی ، کم خونی ، کاهش قند خون و تیروئید آگاه می سازد .این بیماری ها ، در بروز سردرد نقش دارند .
▪ اشعه ایکس :
با استفاده از این اشعه ، می توان به وجود بعضی از علائم نظیر عفونت سینوس ها و مایع اضافی اطراف مغز پی برد .
▪ الکتروانسفالوگرافی (ثبت نوار مغزی ):
برای نمایش فعالیت های الکتریکی و جریانات نامنظم مغز، تأثیر سوخت و ساز مواد بر روی سیستم عصبی و همچنین پی بردن به وجود بیماری صرع ، می توان از این روش استفاده کرد.
▪ توموگرافی کامیپیوتری :
فرم پیشرفته اشعه ایکس است که با نمایش برشی از ساختار مغز ، می توان به موقعیت داخلی مغز، عوامل فیزیکی مسبب سردرد و لخته های خون پی برد .
▪ MRI:
در این روش به جای اشعه ایکس از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می شود.
میدان مغناطیسی ،بعضی از اتم های مغز را به یک جهت خاص هدایت می کند ، سپس امواج رادیویی، تغییرات حرکات این اتم ها را نشان داده و عکس مشروحی از مغز گرفته می شود .
● روش های کنترل سردرد
▪ درمان بیماری با دارو :
یک روانپزشک ،ابتدا روش های غلبه بر افکار منفی ، خشم و فشارهای عصبی را به بیمار نشان می دهد و در صورت لزوم ، داروی مناسب را تجویز می کند .
▪ خنده :
خنده بهترین دارو برای هر درد است. زمانی که فردی می خندد تغییرات سودمندی در سیستم ضد درد مغز ، پدید می آید که باعث کاهش فشارهای عصبی و آرامش روحی می شود .
▪ مشکلات خود را بروی کاغذ بیاورید :
نوشتن نامه و بیان مشکلات و احساسات جریحه دار شده ، موجب کاهش استرس شده و به شما احساس آرامش می دهد .
▪ بیوفیدبک (استفاده از توانائی ذهن برای بهبود وضعیت سلامت بدن) :
در این روش ،‌با به کارگیری الکترود برروی قسمت هایی از بدن و یا با قرار دادن یک دستگاه ویژه بر روی انگشتان ،تغییرات فیزیولوژیک و حرارتی بدن به نمایش گذاشته می شود . با استفاده از این فرآیند، می توان مواردی چون فشارهای عصبی ، ضربان قلب و فشار خون را تحت کنترل قرار داد .
▪ مصرف مکمل های منیزیم :‌
کاهش میزان منیزیوم در بدن ، به ویژه درزمان عادت ماهانه موجب بروز سردرد ،زود خشمی و انقباض عضلات می شود .
در تحقیقی که بر روی ۳۰۰۰ زن مبتلا به سردردهای مزمن صورت گرفت ،‌۸۰ درصد از آنها با مصرف مکمل ها ی منیزیوم بهبود یافتند. دوز مصرف منیزیوم ۲۰۰ میلی گرم در روز پیشنهاد شده که اگر به مدت دو ماه از آن استفاده کنید، شاهد تآثیر آن خواهید بود .اگر مبتلا به بیماری های کلیوی هستید از مصرف آن اجتناب کنید . مصرف بیش از حد منیزیوم باعث بروز اسهال می گردد .
▪ ورزش :
اگرچه تمرینات ورزشی سنگین ممکن است باعث بروز سردرد در بعضی از افراد گردد ، اما براساس تحقیقات صورت گرفته ، مرتب ورزش کردن انجام حرکات موزون و فعالیت های ورزشی نظیر یوگا و شنا ، که جذب اکسیژن را تشدید می کنند، باعث کاهش فشارهای عصبی می شوند .
▪ اجتناب از مصرف دخانیات :
سیگار کشیدن به عنوان یکی دیگر از عوامل ایجاد سردرد در بعضی از افراد شناخته شده است .سعی کنید این عادت را ترک کرده و یا مصرف سیگار را به حداقل برسانید .
منبع : ارجان نت


همچنین مشاهده کنید