جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سردرد Headache


سردرد Headache
● علائم :
از هر پنج کودک، یک نفر از سردردهای تکرار شونده رنج می‌برد و اگر چه بسختی می‌توان علت فیزیکی جدی برای آن یافت. اکثراً کودکان بعد از نشستن در یک اتاق گرم و خفه، و یا بهنگام نگران بودن از چیزی و یا بعنوان مثال در اثر تب، سینوزیت، یا دندان درد احساس سردرد می‌کند برخی از کودکان همواره از سردرد و درد شکم گلایه دارند. اینگونه دردها را میگرن شکمی می‌نامند.
● آیا خطرناک است؟
سردردها بندرت خطرناک هستند اما اگر سردرد با تب، خشکی گردن، گیجی یا عدم تحمل نور روشن همراه باشد می‌توان نشانه‌ای از یک بیماری خطرناک مانند ورم مغز یا مننژیت باشد و باید از دکتر کمک بخواهید. همچنین اگر اخیراً ضربه‌ای به سر کودک شما خورده باشد مراجعه به دکتر ضرورت دارد.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) از کودک بپرسید آیا در جاهای دیگر بدن خود دردی احساس می‌کند با دست خود اطراف گونه‌ها، فک و گوشهایش را لمس کنید و ببینید آیا سینوزیت دارد و یا دچار پیله دندان (آبسله دندان)، دندان دردو یا گوش درد نیست.
۲) دمای بدن کودک را از نظر تب اندازه بگیرید. سردرد و تب می‌توانند از اولین نشانه‌های بیماریهای عفونی مانند سرخک یا آنفلوآنزا باشد.
۳) بررسی کنید که آیا ضربه‌ای به سر کودک وارد آمده است.
۴) اگر سردرد حالتی عود کننده دارد بررسی کنید که آیا کودکتان از مسائلی نظیر تکالیف مدرسه نگرانی ندارد.
۵) اگر کودک شما از تهوع یا استفراغ شکایت دارد می‌تواند نشانه سردرد میگرنی باشد.
۶) اگر کودک هیچ نشانه نگران کننده‌ دیگری ندارد یک نوشیدنی به وی بدهید و برای تسکین دادن درد آسپرین بچه یا شربت استامینوفن به وی بدهید و بگذارید بمدت نیم ساعت در یک اتاق تاریک بخوابد.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر سردرد همراه با تب ۳۸ درجه. استفراغ، خشکی گردن و عدم تحمل نور است و یا کودکتان اخیراً دچار ضربه سر شده است باید فوراً با دکتر تماس بگیرید. اگر سردرد ادامه یابد مراجعه به دکتر ضرورت دارد.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر کودک شما را از نظر علت سردرد معاینه می‌کند. معاینه می‌تواند اندازه‌گیری فشارخون و نگاه کردن به شبکیه چشم باشد. آزمایشهای دیگر در صورتی بعمل خواهند آمد که دکتر سردردها را مشکوک تشخیص دهد.
اگر سردرد نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر مانند مننژیت باشد در اینصورت دکتر به آزمایش مایع مغزی نخاعی خواهد پرداخت (کاری که در بین مردم به کشیدن آب کمر مشهور است).
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
اگر کودک شما در پایان کار مدرسه دچار سردرد میشود یک نوشیدنی و ماده مغذی به وی بدهید و او را تشویق کنید به بیرون رفته و در هوای تمیز و آزاد بازی کند.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید