جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ستون مهره‌ها (خمیدگی طرفی) Scoliosis


ستون مهره‌ها (خمیدگی طرفی) Scoliosis
● علائم : - اگر از پشت نگاه شود یکی از شانه‌ها بطور مختصر از دیگری پایین‌تر قرار گرفته است هنگامی که کودک به جلو خم میشود به یک سمت متمایل است
اگر ستون مهره‌ها از بغل خم شود به آن اسکولیوز می‌گویند. این حالت در اطفال کوچک خفیف است و به سختی می‌توان آنرا مشاهده کرد ولی با افزایش سن بارزتر شده و در حدود سن بلوغ براحتی قابل مشاهده است. از شکل افتادن مهره‌ها می‌تواند از همان بدو تولد با نوزاد همراه باشد اسکولیوز می‌تواند بر اثر آسیب دیدن عضلات پشت یا ضعف آنها بر اثر بیماریهایی نظیر اختلال ارثی ماهیچه‌ها باشد و یا بعلت عفونتهایی از قبیل سل (که اکنون بندرت یافت میشود) که موجب عفونت ستون مهره‌ها میشود ایجاد گردد.
البته اسکولیوز می‌تواند در هر سنی به سراغ کودکان بیاید و بهنگام شروع رشد جهشی، کاملاً خود را نشان می‌دهد در این زمان یکی از پاها نسبت به دیگری بزرگتر است و یا ظاهری ناموزن پیدا میشود. این بیماری در دختران بیشتر شیوع دارد.
● آیا خطرناک است؟
اسکولیوز را همیشه باید بطور جدی درمان کرد. برای پیشگیری از بدریخت شدن بدن، تشخیص زودرس ضرورت دارد اگر مداوا نشود می‌تواند ریه‌ها را نیز گرفتار نموده و مشکلات تنفسی ایجاد کند.ابتدا چه کار باید بکنید؟
از کودک خود بخواهید بایستد و پاشنه‌های پاهایش را به هم بچسباند از کمر خم شود. اگر خمیدگی وجود داشته باشد از کناره‌ها یا بغل ستون مهره‌ها می‌توان متوجه آن شد.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر به اسکولیوز مشکوک هستید هر چه زودتر با دکتر تماس بگیرید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر احتمالاً کودک شما را به یک متخصص اورتوپدی برای بررسی خمیدگی ارجاع می‌دهد. بسته به شدت بیماری، متخصص ممکن است برای وی یک نوع کمربند طبی را تجویز کند که تا زمانی که رشد می‌کند روزی ۲۳ ساعت آنرا ببندد.
برای موزون کردن حالت ظاهری، می‌توان فیزیوتراپی کرد.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
از گروه مبتلایان به اسکولیوز که مشغول خود درمانی هستند کمک بخواهید دکتر احتمالاً می‌تواند از این بابت شما را راهنمایی کند. اگر کودک شما اجباراً باید از کمربند طبی استفاده کند ممکن است برای او تجربه ترسناکی باشد. ارتباط با والدینی که تجربه مشابهی داشته‌اند می‌تواند مفید باشد.
نسبت به مداوای آن تا حد امکان عادی برخورد کنید. ذهن خود را به آن مشغول ندارید.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید