پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زرد زخم Impetigo


زرد زخم Impetigo
● علائم : - تاول‌های ریز اطراف بینی، دهان یا گوشها که ترشح دارند و ز خم‌ها و پوسته‌های (Crusts) با رنگ زرد عسلی را تشکیل می‌دهند
زردزخم یک عفونت باکتریایی پوست است که اغلب در اطراف لبها، بینی، و گوشها ایجاد می‌شود. عامل این بیماری، یک باکتری معروف پوستی بنام استافیلوکوک ۱ است که بر روی بینی و پوست قرار می‌گیرد. در این عارضه پوستی. جوشها ابتدا بصورت تاول‌های کوچک ظاهر شده و بعد می‌ترکند و تبدیل به پوسته‌ها و کراستهای (Crusts) زرد عسلی یا قهوه‌ای میشوند. این بیماری بیشتر اوقات در کودکان مدرسه‌ای دیده میشود و مسری است.
● آیا خطرناک است؟
زردزخم بندرت آثار زخیمی دارد اما چون شدیداً مسری است باید فوراً معالجه شود.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر جوشهای صورت کودکتان در حال باز شدن است و یا چرک بیرون می‌دهند نگذارید آنها را بخاراند. هرگونه پوسته و کراست (Crusts) را با آب گرم شسته و یا دستمال کاغذی پاک کنید. حوله صورت و دیگر حوله‌های کودکتان را از دیگر افراد خانواده جدا نگهدارید تا از انتشار عفونت جلوگیری شود.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر به زردزخم مشکوک هستید هر چه زودتر با دکتر تماس بگیرید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر، کرم آنتی‌بیوتیکی را برای کودک شما تجویز خواهد کرد که می‌تواند در ۵ روز زردزخم را برطرف کند.
احتمال دارد دکتر به تجویز یک دوره آنتی‌بیوتیک خوراکی برای ریشه‌کرن کردن عفونت در بدن کودک بپردازد و یا یک کرم بینی برای پیشگیری از انتشار عفونت از آنجا نیز تجویز کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
قبل از بکار بردن پماد، هرگونه پوسته زرد را با آب گرم بشوئید و با یک دستمال کاغذی آنرا خشک کنید.
نسبت به بهداشت کودک جدیت بخرج دهید و قبل و بعد از درمان، دستهایتان را بشوئید و از فرزند خود بخواهید دستهایش را بصورتش نزند. ناخن‌های انگشتان وی را برای کاهش دادن خطر انتشار عفونت به دیگر اعضا بدن کوتاه کنید.
کودک را شدیداً مراقبت کنید تا انگشتانش را نمکد، ناخن‌هایش را گاز نگیردو انگشتش را در دماغش نکند. زیرا ممکن است عفونت، را انتشار دهد.
بعد از برطرف شدن عفونت. ناحیه را با کرم نرم کننده مرطوب کنید.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید