شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

زخم‌های دهان Mouth ulcers


زخم‌های دهان Mouth ulcers
● علائم : - مناطق برجسته، دردناک، کوچک و سفید شیری رنگ در جاهای مختلف زبان، لثه یا پوشش داخل دهان - منطقه بزرگ قرمز رنگ با کانون زرد مخصوصاً در داخل گونه‌ها - نقاط سفید تاول مانند داخل دهان، گاهی اوقات همراه تب
● بی‌اشتهایی بخاطر احساس درد هنگام خوردن
کودکان به زخم‌های دهانی گوناگونی دچار می‌شوند که همه آنها اگر چه نسبتاً بی‌ضررند اما ایجاد درد می‌کنند. آفتهای دهانی Aphthous ulcer معمولاً کوچک و سفید شیری رنگ هستند و بر روی زبان، لثه‌ها یا پوشش داخلی دهان ظاهر می‌شوند. درد آنها گاهی تا حدی است که کودک از خوردن غذا امتناع می‌‌کند. این زخم‌ها گاهی با فشار روانی همراهند و مخصوصاً در زمانهایی مانند شروع مدرسه که همراه اضطراب هستند ممکن است بصورت گروهی ظاهر شوند.زخم‌های آسیبی (Traumatic ulcers) بزرگتر هستند و بطور کلی بصورت یک وصله زخمی در داخل گونه‌ها پدید می‌آیند. اینگونه زخم‌ها بر اثر جراحت ناشی از گاز گرفتن یا گیرکردن گونه‌ها بین دندانها بوجود می‌آیند. و در مراحل بعدی بزرگتر شده و تشکیل یک دهانه زردرنگ و دردناک می‌دهد. بهبودی این زخم‌ها خیلی آهسته است و گذشته از نوع درمانی که صورت می‌گیرد حدود ۱۰ الی ۱۴ روز طول می‌کشد تا بطور کامل از میان بروند. تاول‌های سفید دردناک روی سقف دهان، لثه‌ها و داخل گونه‌ها می‌تواند بعلت عفونت اولیه ویروس تبخال باشد. تاول‌های سفید و دلمه مانند نشانه عفونت برفکی می‌باشد.
● آیا خطرناک است؟
زخم‌های دهان، کمتر خطر دارند اما بخاطر دردناک بودن امکان دارد غذا خوردن کودک شما را دچار اشکال کنند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر کودک شما از زخم دهان یا زبان ناراحت است داخل دهان وی را نگاه کنید.
۲) اگر زخم، بزرگ و داخل گونه‌ها باشد به دندان مقابل آن نگاه کنید. ممکن است خراب بودن و صاف نبودن سطح دندان موجب سایش پوشش داخلی گونه‌ها شده باشد.
۳) اگر زخم‌ها مانند دلمه شیر هستند آنها را با یک دستمال تمیز پاک کنید. اگر این عمل، آثاری از قرمزی و پوسته شدن بجایی گذاشت می‌تواند ناشی از برفک باشد.
۴) با کمک انگشتان خود روی محل زخم را محلول ضدعفونی یا گلیسیرین بمالید و یا به کودک، آسپرین بچه یا شربت استامینوفن بدهید.
۵) اگر تغذیه کودک شما از راه پستانک و شیرخشک است و در سقف دهانش یک زخم آسیبی دارد نوک پستانک را بررسی کنید. شاید برای دهان کودک شما بسیار سفت باشد.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر درد زخم‌ها شدید است و یا معالجات خانگی شما به شرح فوق تأثیری نداشته است و یا زخم‌های دهان عود می‌کنند به دکتر مراجعه کنید. همچنین اگر ایجاد این زخم‌ها بر اثر خرابی ویا ناصاف بودن دندانهاست کودک خود را به دندانپزشک نشان دهید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر برای آفتهای دهانی یک کرم ضد التهاب تجویز می‌کند. این کرم در بزاق دهان حل نمیشود و لذا به زخم می‌چسبد و خیلی سریع آنرا خوب می‌کند.
اگر کودک شما از زخم‌های عود کننده در دهان خود شکایت دارد دکتر برای بررسی عوامل دیگری غیر از استرس و مسائل روانی، به آزمایش خون خواهد پرداخت.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
اگر زخمها خیلی دردناک هستند غذاها را آبکی کنید تا جویدن آنها راحت باشد. در صورتیکه کودک مایل است برای نوشیدنیها به وی نی بدهید.
غذاهای نمک‌دار و شور و یا ترش به کودک ندهید. زیرا ممکن است تولید درد کنند.
به کودک تفهیم کنید که لبهای گونه‌هایش را گاز نگیرد. زیرا ممکن است تولید زخم کرده و یا آنها را بدتر کند.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید