جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ذات‌الریه Pneumonia


ذات‌الریه Pneumonia
● علائم : - تنفس دشوار، پهن شدن سوراخهای بینی، فرو رفتن فواصل بین دنده‌ایی با هر بار تنفس، و تقلا برای نفس زدن که منجر به ایجاد صداهای خرخر میشود - سرفه خشک - تب ۳۹ درجه - اسهال و استفراغ - دردهای سینه و شدیدتر شدن آن هنگام تنفس عمیق
ذات‌الریه یا پنومونی برای وصیف التهاب ریه‌ها بکار می‌رود. عامل آن می‌تواند عفونت ویروسی یا باکتری و یا جسمی خارجی که به داخل ریه‌ها تنفس شده است باشد. در اطفال، ذات‌الریه در اکثر موارد بدنبال عفونت مجرای تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا است که بداخل ریه‌ها گسترش می یابند. از دیگر عوامل آن برونشیت می‌باشد که در این صورت به آن برونکوپنومونی Bronchopneumoria می‌گویند. برخی از بیماریها از قبیل تنگی نفس (آسم)،‌فیبروز کیستی، سیاه سرفه و سرخک می‌توانند بدن را در معرض مبتلا شدن به ذات‌الریه قرار دهند. کودکان بزرگتر ممکن است دچار نوعی ذات‌الریه به اسم ذات‌الریه لبی Lobarpneumoria بشوند بدین ترتیب که یک یا چند لب (هر یک از ویتین به ۲ یا ۳ قسمت تقسیم می‌شوند که به هر یک از آنها لب می‌گویند). از ریه بر اثر باکتری پنوموکوک عفونت پیدا کند. این شکل از ذات‌الریه می‌تواند بدون هرگونه نشانه‌ای شروع شود حتی هنگامیکه اثری از عفونت دیگری هم دیده نمیشود. نشانه عمومی تمام ذات‌الریه ها دشواری تنفسی است. در مورد برونکوپنومونی علاوه بر این نشانه، تب بالا و بدتر شدن بیماری که از قبل وجود دارد نیز دیده میشود.
● آیا خطرناک است؟
ذات‌الریه همواره خطرناک می‌باشد.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر کودک شما دچار عفونتی در مجرای فوقانی تنفسی است و یا گرفتار یک بیماری عفونی می‌باشد و بیماری او بجای بهتر شدن. بدتر میشود ببینید آیا سرفه خسک و یا تنگی نفس دارد.
۲) دمای بدن کودک خود را از نظر تب اندازه بگیرید. اگر دچار تب است سعی کنید به کمپرس آب دمای بدن وی را پائین آورید.
۳) برای جلویری از بهدر رفتن آب بدن، مایعات فراوان به وی بنوشانید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر بیماری و تنفس کودک شما بدتر میشود فوراً با دکتر تماس بگیرید. هرگونه مشکل تنفسی، توسل به کمکهای پزشکی را ضروری می‌گرداند.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر به معاینه کودک شما خواهد پرداخت و آنتی بیوتیک تجویز میکند. اگر از بابت تشخیص ذات‌الریه در کودک شما تردید دارد او را به بیمارستان میفرستد تا عکسبرداری از سینه بعمل آید و در صورت لزوم به وی اکسیژن بدهند.
اگر مداوای کودک در خانه امکان‌پذیر باشد روشهای پرستاری از وی را به شما توصیه می‌کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
کودک را در بستر بخوابانید و بالشی زیر سر او قرار دهید تا به نفس کشیدن وی کمک کند.
گرمای اطاق معتدل و تهویه آن مناسب باشد اما خیلی گرم و خفه نباشد.
به کودک مایعات فراوان بدهید اگر غذا خواست به وی غذاهایی بدهید که هضم آنها آسان باشد مانند ماست، میوه و سوپ.
اگر تب دارد و آنچنان سست و بی‌رمق است که قادر به شستن خود نیست برای سرحال آوردن او به حمام کردن او بپردازید.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید