پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

همه چیز درباره نخ دندان


همه چیز درباره نخ دندان
نخ دندان و مسواک را برای دور کردن باکتری ها و میکروبهائی که دهان ما را به عنوان خانه برگزیده اند،باید استفاده کنیم،ولی ما هنوز مسواک زدن بلد نیستیم چه برسد به استفاده از نخ دندانی که حتی از مسواک نیز مهمتر است!
نخ دندان یا Dental floss نواری ساخته شده از تارهای بسیار نازک نایلون یا پلاستیک (تفلون یا پلی اتیلن) است که برای خارج کردن ذره های مواد غذایی و غشاهایی نازک و مضر ساخته شده از میکرو ارگانیسمها یا پلاک،از بین دندانها به کار میروند. با عبور دادن نخ دندان از میان دندانها، کناره های دندان به خصوص در نواحی نزدیک به لثه از مواد فاسد کننده پاک میشود.
اگر از نخ دادن استفاده نکنیم پلاک که لایه ی نازکی از میکروب و باکتری است بین دندان ما باقی خواهد ماند،این درست جائی است که مسواک از تمیز کردن آن عاجز است و درست جائی است که بیشترین پوسیدگی دندان ها را شامل می شود.همچنین در طی زمان، انواع خطرناک تری از باکتریها در رسوبات مذکور لانه میکنند و با ترشح مواد سمی موجب خارش و سوزش لثه ها میشوند و اگر دست به درمان نزنیم احتمال پیوره لثه نیز وجود دارد!
بهترین نخ دندان برای هر فرد نخی است که از بین دندان های وی عبور کرده و رشته رشته و پاره نشوند،استفاده از نخهای رشته ای با سر پرز دار برای دندانهای روکش دار و دندانهای ارتودونسی شده توصیه ای است که دندان پزشکان به صاحبان این دندان ها می کنند.
استفاده از نخ‌های متفرقه مثل نخ‌های قرقره یا نخ های پلاستکی و ... برای سلامت لثه بسیار خطرناک‌اند. از بین نخ‌های گوناگون دندان می‌توان علاوه بر نخ‌های معمولی به نخ‌های موم دار،‌ نخ‌های طعم دار، نخ‌های فلوراید‌دار،‌ سوپرفلاس‌ها،‌ نوارهای دندانی و نخ دندان‌های دسته‌‌دار اشاره کرد. نخ‌های موم‌‌دار برای افرادی که دندان‌های بسیار فشرده دارند و نخ‌های معمولی به سختی به ناحیه بین دندانی‌شان وارد می‌شود، کاربرد دارد. گونه‌ای از نخ‌ دندان‌ها نیز وجود دارند که به کمک دسته‌ای نگهداشته می‌شوند. این نخ دندان‌ها برای کسانی که قادر نیستند به خوبی از نخ دندان‌های معمول استفاده کنند مثل کودکان و یا افرادی که بیماری‌های مفصلی و ناتوانی‌های جسمی دارند،پیشنهاد می‌شود. در بین این مجموعه متنوع از نخ‌های دندانی، این شما هستید که با توجه به شرایط شخصی‌تان، یکی از آنها را انتخاب خواهید کرد. شاید لازم باشد که از دندانپزشکتان نیز در این مورد کمک بگیرید،حتما کمکتان خواهد کرد.
و اما روش استفاده از نخ دندان ،کاری که شاید هیچ یک از ما به درستی انجام ندهیم، پس بیائید با هم روش درست استفاده از این نخ های باریک و دوست داشتنی را در این گرانی خدمات دندان پزشکی،یاد بگیریم و از تحمیل این هزینه های گزاف به خود و خانواده خود جلوگیری کنیم.
بهترین زمان استفاده از نخ دندان در بین مسواک زدن خواهد بود به این صورت که وقتی مسواک زدن را شروع کردیم و خمیر دندان به خوبی کف کرده، مسواک زدن را موقتاً کنار می‌گذاریم و نخ دندان را به‌دست می‌گیریم و بعد از استفاده از نخ دندان دوباره مسواک زدن را ادامه می‌دهیم. این بهترین روش است. اما اگر حوصله چنین کاری را ندارید ترجیحاً بهتر است قبل از مسواک زدن اول با نخ دندان لای دندانها را خوب تمیز کنید بعد مسواک بزنید.
از یک نخ دندان مناسب که در داروخانه ها به‌وفور یافت می‌شود یک تکه به اندازه تقریبی ۲۰ الی ۲۵ سانتیمتر می‌بریم .به طوری که بعد از گره زدن دو سر نخ دندان حلقه‌ای تشکیل شود که این حلقه نخ به درستی در بین انگشتان دو دست قرار گیرد و تسلط کافی به نخ دندان داشته باشیم.
حلقه نخ دندان را لای انگشتان به صورتی می‌گیریم که انگشتان شست و سبابه آزاد باشد. بزرگ و کوچک بودن حلقه تسلط ما را به نخ دندان کمتر می‌کند ازاین رو بعد از مدتی طول نخ دندانی که باید ببریم و مناسب اندازه انگشتانمان باشد را به‌دست خواهیم آورد.
مانور انگشتان جهت سهولت در کار با نخ دندان خیلی مهم است. از انگشتان شست جهت استفاده در دندانهای فک بالا و از انگشتان سبابه جهت پاک کرن دندانهای فک پائین استفاده می‌شود.
قرارگیری انگشتان باید به صورتی باشد که فاصله دو انگشت دست بین ۵/۱ الی ۲ سانتیمتر باشد که بهترین موقعیت تسلط بر نخ دندان است و این فاصله را با افزایش و یا کاهش قطر حلقه نخ دندانی که ایجاد کرده‌ایم می‌ توانیم به‌دست آوریم.
نکته خیلی مهم در استفاده از نخ دندان این است که بعد از تمیز کردن یک ناحیه به ازای هر دندان که تمیز می‌کنید یک انگشت نخ دندان را در بین انگشتانتان بچرخانید تا همیشه یک ناحیه تمیز از نخ دندان در بین دو انگشتتان قرار گیرد. حلقه بودن نخ دندان این مزایا را دارد که از کل طول نخ استفاده میکنید حتی نزدیکی های محل گره زدن نخ در صورت چرخش مداوم نخ از انتقال مواد عفونی موجود در بین یک دندان به نواحی مجاور جلوگیری خواهیم کرد.
در پایان باید گفت اگر دهان و دندان شما دچار پوسیدگی و بیماری است هر چقدر هم که از نخ دندان و مسواک استفاده کنید حتی اگر به شیوه صحیح از آنها استفاده کنید باز هم فایده ای ندارد و باید حتما به دندان پزشک مراجعه کنید،پس ابتدا از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید و بعد از آن شروع به حفظ بهداشت دهان و دندان خود کنید و فراموش نکنید سالیانه یک بار برای یک معاینه کلی به دندان پزشک مراجعه کنید،با رعایت این نکات آسان از این جواهرات قیمتی و زیبا و دهان خود محافظت کنید.
منبع : تو ماه دات کام


همچنین مشاهده کنید