پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برنامه ریزی غذایی در سالمندان


اصول برنامه ریزی تغذیه ای برای دوران سالمندی مشابه برنامه تغذیه ای سایر بزرگسالان است . اما برخی تفاوتهای اصولی وجود دارد که بعلت شرایط خاص این دوران باید مورد توجه قرار گیرد.
برنامه غذایی دوران سالمندی شامل طیف متنوعی از مواد غذایی است به گونه ای که بتواند حدود ۳۰ % کالری را از چربی ها ،۱۵ % از پروتئین ها و ۵۵ % از کربو هیدراتها ( عمدتا کربوهیدراتهای مرکب ) تامین کند . بعلاوه ، توصیه می شود چربیهای غیر اشباع ترجیحا از منابع گیاهی تامین شود و مصرف کلسترول کمتر از ۳۰۰ میلی گرم در روز باشد .
مهمترین راهنمای تغذیه ای ، تهیه غذاهای ساده و کم حجم می باشد که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی را تامین کرده و در عین حال کتناسب با فرهنگ فرد باشد . بدیمن منظور مصرف متعادل و روزانه مواد غذایی شامل همه گروههای غذایی توصیه می شود . آشنایی با گروههای غذایی موجب می شود زمانی که مصرف یکی از منابع عمده مغذی مانند شیر بعنوان منبع غنی کلسیم به عللی در رژیم غذایی فرد محدود شود ، مواد غذایی دیگری که تامین کننده آن ماده مغذی است جایگرین شود ویا برای مثال در صورتی که یکی از انواع موادغذایی توصیه شده از هر گروه غذایی در برنامه غذایی روزانه انرژط لازم را بطور کامل تامین نکند ، می توان با افزودن غذاهایی از گروهها دیگر انرژی لازم را تامین کرد.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


همچنین مشاهده کنید