شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اهمیت توجه به تغذیه دوران سالمندی


اهمیت توجه به تغذیه دوران سالمندی
گرچه دوران سالمندی به سنین بالای ۶۰ سال اطلاق می شود ولی تغییرات سالمندی از سالها قبل آغاز میشود .توجه به تغذیه در این دوران بدلیل نیازهای تغذیه ای خاص اهمیت دارد. نیازهای بالغین به مواد مغذی تحت تاثیر داروها ، بیماریها و پدیده های بیولوژیکی دوران میانسالی و سالمندی می باشد. تغذیه مناسب طی دوران زندگی به دلایل مختلفی از اهمیت خاصی برخوردار است .
تغذیه خوب سبب میشود فرد احساس سلامتی کند و سالهای عمر را با راحتی و نشاط بیشتری طی کند . بزرگسالانی که اصول تغذیه صحیح را رعایت میکنند کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماریها قرار میگیرند واین خود منجر به بهبود کیفیت زندگی آنان می شود.
ازدیاد فشار خون ، بیمارهای قلبی ، پوکی استخوان ، دیابت ، بیماریهای کیسه صفرا ، اغلب سرطانها و سایرمشکلات جسمی وابسته به عادات غذایی و وزن بدن است . اگرجه احتمال وقوع بسیاری از بیماریها با افزایش سن بیشتر می شود. اما همه این بیماریها با افزایش سن ارتباط ندارند .مصرف مواد غذای پر چربی بویژه چربی های اشباع ، مصرف نمک زیاد و فیبر کم ، سیگار کشیدن ، عدم تحرک جسمی ، استرس ژیاد و سایر عادات در بروز این بیماریها موثر هستند . شیوه زندگی ، سلامت انسان را روز بروز تحت تاثیر قرار می دهد .
● سالمندی یک بیماری نیست بلکه یک پدیده طبیعی است
از سالمندی نمی توان پیشگیری کرد اما حفظ سلامت در سنین سالمندی به عادات افراد در طول سالمندی بستگی دارد . برای سالم ماندن در زمان سالمندی باید تغذیه صحیح را در طول زمان مد نظر قرار دهیم .
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


همچنین مشاهده کنید