جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شوخ‌طبعی یک مهارت است


شوخ‌طبعی یک مهارت است
برخی افراد برای مقابله با مشکلات و چالش‌های زندگی، از شوخ‌طبعی استفاده می‌کنند و به قول معروف زندگی را چندان سخت نمی‌گیرند. اگر می‌خواهید با این مهارت بیشتر آشنا شوید و احیانا آن را فراگیرید، با ما همراه شوید.
ارزش شوخ‌طبعی به عنوان مهارتی مقابله‌ای مدت‌های زیادی است که از سوی روان‌شناسان شناخته شده است. فروید، شوخ‌طبعی را به‌عنوان عالی‌ترین سازوکار دفاعی توصیف کرده است. از نظر فروید، شوخ‌طبعی هدیه‌ای نادر و گران‌بها است که به ما اجازه می‌دهد هنگام رویارویی با فشار روانی به خودمان بگوییم: «دنیا این قدر ارزش ندارد که ما را ناراحت کند، به همین علت نباید مسایل سخت و دشوار را چندان جدی تصور کنیم.»
● نتایج شوخ‌طبعی
افراد شوخ‌طبع هنگام رویارویی با تجارب استرس‌زا کمتر از دیگران، خلق منفی از خودشان نشان می‌دهند. شوخ‌طبعی روش موثری برای مقابله با هیجانات منفی مانند خشم، غم و افسردگی است. افرادی که طبع شوخ دارند، به احتمال بیشتر موضع فعالانه‌تری نسبت به هیجانات منفی خود می‌گیرند و تلاش می‌کنند بر آنها مسلط شوند و در عوض، افرادی که فاقد یک حس شوخ‌طبعی هستند، منفعل‌ترند و به هیجانات منفی خود اجازه می‌دهند که آنها را کنترل کند. اغلب افرادی که دارای حس شوخ‌طبعی هستند از بهداشت جسمانی مناسب‌تری برخوردارند. تحقیقات نشان داده‌اند شوخ‌طبعی با افزایش عملکرد دستگاه ایمنی بدن، موجب می‌شود تا افراد در زندگی روزانه کمتر تحت تاثیر شرایط استرس‌زا قرار گیرند. شوخ‌طبعی به ما کمک می‌کند به جای اینکه با ترس یا هراس به رویدادی استرس‌زا واکنش نشان دهیم، بتوانیم آن شرایط سخت را به راحتی پشت سر بگذاریم. همچنین شوخ‌طبعی زمانی را فراهم می‌کند که از مشکلات فاصله بگیریم و فرصتی برای نگریستن به راه‌حل‌های دیگر داشته باشیم. مزیت دیگر شوخ‌طبعی این است که در مواقعی که ما با نشاط هستیم، دیگران تمایل بیشتری دارند که در اطراف ما باشند و حمایت‌مان کنند. سالم‌ترین نوع شوخ‌طبعی این است که ملایم باشیم یعنی اینکه خودمان را زیاد جدی نگیریم. این نوع شوخ‌طبعی سالم را می‌توان با شکل ناسالم‌تر شوخ‌طبعی که آمیخته با طعنه و تمسخر است، مقایسه کرد.
● نکات کلیدی درباره شوخی
درباره ارزش شوخ‌طبعی، چهار نکته قابل اهمیت وجود دارد. نخست همان‌طور که توضیح داده شد، شوخی پر از تناقض است. شما نمی‌توانید در آن واحد هم نگران باشید و هم به خودتان بخندید. دوم، شوخی خصوصیتی انسانی است که حس انتخاب و کنترل افراد را تقویت می‌کند زیرا به آنها اجازه می‌دهد که از درد و رنج فاصله بگیرند. سوم، شوخی با یادآوری این موضوع که زندگی را بدون ناراحتی تحمل کنیم و سنگینی مشکلات خود را اغراق‌آمیز جلوه ندهیم، به ما کمک می‌کند مشکلات خود را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت، در شوخی با خود یک مشکل قبول کردن خودمان است. خندیدن شما به خودتان یک روش گفتن این جمله است: «من خودم را دوست دارم و خودم را به‌عنوان انسانی جایزالخطا قبول می‌کنم.»
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید