سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

لیست خرید نوزاد


لیست خرید نوزاد
اگر شما جزو خانواده‌هایی هستید که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند حتما می‌دانید که ورود فرزندی جدید به خانواده هزینه های تازه‌ای را هم به هزینه‌های معمول خانواده اضافه می‌کند. در این صورت، پدر و مادر موظف هستند تا جایی که برایشان مقدور است و بودجه خانواده اجازه می‌دهد، امکانات لازم را برای آمدن این تازه وارد فراهم کنند.
کوچولوی زیبایی که تازه پا به این دنیا می‌گذارد، مانند همه بزرگ‌ترها نیازهایی دارد که باید برآورده شود. او علاوه بر نیازهای عاطفی و روانی که لازمه رشد و تکاملش است، احتیاج به وسایلی شخصی دارد که والدین باید حتی پیش از تولد به فکر فراهم کردن این امکانات باشند. مهم‌ترین نکته در تهیه و تدارک وسایل نوزاد، رشد و تغییر بسیار سریع او است. هنگام خرید باید توجه داشت. خوردنی‌ها، پوشیدنی‌ها، دارو و درمان و لوازم جانبی دیگر از جمله مواردی هستند که با ورود این نوزاد به سبد خرید خانواده اضافه می‌شود.
● شیشه شیر
اگرچه شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذا حداقل تا شش ماه اول زندگی برای کودک است اما گاهی به دلایل متعددی با تجویز پزشک، والدین مجبورند با شیشه و شیرخشک کودک را تغذیه کنند. امروزه انواع گوناگونی از شیشه‌شیرها در بازار موجود است. به طور کلی شیشه‌ها در دو نوع پلاستیکی و شیشه‌ای در دسترس‌اند که هر کدام مزیتی دارند. شیشه‌های پلاستیکی از این لحاظ که سبک‌ترند و کودک به راحتی قادر به گرفتن‌‌ آن است، بر شیشه‌ شیرهای شیشه‌ای برتری دارند. همچنین به دلیل اینکه ممکن است کودک در سنی باشد که شیشه‌اش را پرت کند یا روی صورت او بیفتد، از این نظر بهتر است که شیشه پلاستیکی برای کودک تهیه شود. در عین حال، شستن این شیشه‌ها به آسانی شستن شیشه شیرهای شیشه‌ای نیست و به راحتی قابل جوشاندن نیستند. امروزه در بازار شیشه‌هایی وجود دارد که حالت انحنا داشته و مانع از ورود هوا به دهان کودک می‌شود. بعضی از شیشه‌ها نیز در انتها دارای سوپاپ‌هایی هستند که هوای دورن شیشه از آن خارج شده و مانع از نفخ شکم کودک می‌شوند. اندازه این شیشه‌ها هم براساس سن کودک متفاوت است که می‌توانید با توجه به نیاز کودک، شیشه‌ای با حجم مناسب را انتخاب کنید. سرشیشه‌هایی هم که در بازار وجود دارد، براساس سن کودک متفاوت است و می‌توان با توجه به سن کودک نوع مناسب آن را خرید. فقط باید دقت کنید که نوعی از سرشیشه را تهیه کنید که سوراخ سرپستانک آن ریز باشد تا از ورود ناگهانی حجم زیاد شیر در دهان کودک جلوگیری شود.
● کمکی‌ها
شیرخشک‌هایی که به توصیه پزشک برای کودک تجویز می‌شود، بسته به سن کودک تفاوت دارد. بعضی از این شیرها از بدو تولد تا شش ماهگی، گروهی دیگر از شش ماهگی تا یک سالگی و به همین ترتیب تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع و اقسام شیرخشک به صورت قوطی و جعبه‌ای در بازار وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ایزومیل، بیومیل، هومونا، نان و اس‌ام‌ای اشاره کرد. در تهیه شیرخشک دقت کنید که کودک شما با چه نوعی از آن سازگاری دارد و پیش از خرید، از پزشک کودک‌تان راهنمایی بخواهید.
● مکمل‌های غذایی
پس از پایان شش ماهگی کودک لازم است چه برای کودکی که از شیرمادر تغذیه می‌کند و چه برای کودکی که با شیرخشک تغذیه می‌شود، مکمل غذایی در نظر گرفته شود. انواع پوره میوه، حریره بادام‌های با شیر و بدون شیر، غذاهای کمکی با مارک‌های گوناگون وجود دارد که بهتر است پیش از خرید آنها با پزشک کودک خود مشورت کنید.
علاوه بر اینها، لازم است در کنار خرید هفتگی خود، انواع سبزی‌ها و میوه‌ها و گوشت‌های تازه راحتی به میزان اندک بگنجانید تا بنا به سن کودک خود غذای مناسبی اعم از سوپ‌ها و فرنی‌ها را تهیه کنید.
● دارو و درمان
از جمله هزینه‌های دیگری که با ورود یک کودک به هزینه‌های خانواده اضافه می‌شود، هزینه درمان است. این به معنی آن نیست که کودک حتما باید بیمار باشد. لازم است هر کودکی پس از تولد برای کنترل وضعیت رشد و نمو جسمی تحت نظر پزشک باشد. هر کودک به طور معمول بلافاصله پس از تولد در بیمارستان از سوی پزشک متخصص کودک بررسی و معاینه می‌شود اما پس از ترخیص لازم است که هر ماه تحت‌نظر پزشک باشد. این بررسی به راحتی و بی‌هیچ هزینه‌ای در مراکز بهداشت شهری و روستایی انجام می‌شود و خدمات پزشکی مانند کنترل قد و وزن و واکسیناسیون برای کودک انجام می‌شود.والدین می‌توانند با مراجعه به این مراکز و تشکیل پرونده بهداشتی از وضعیت سلامت کودک خود باخبر باشند و تنها زمانی که نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود داشت و با توصیه پزشک مرکز به پزشک متخصص مراجعه کنند.
● پوشاک
یکی دیگر از خریدهای خانواده پس از ورود کودک جدید، تهیه لباس و پوشاک مناسب برای اوست. به دلیل اینکه کودک در سال اول به سرعت رشد می‌کند، لباس‌هایی که برای او تهیه می‌شود باید در سایزهای گوناگون باشد. جنس این لباس‌ها بهتر است از پنبه باشد تا حساسیت پوستی برای کودک ایجاد نکنند.
هنگام خرید توجه کنید که انواع متعددی اعم از زیرپوش، لباس‌های آستین‌ کوتاه، آستین‌ بلند، شورت، شلوار و کلاه تهیه کنید بهتر است لباس‌های کودک از قسمت یقه دکمه‌دار باشند.
● لوازم بهداشتی
پوشک‌ها از جمله نیازهای دیگر کودک هستند. تعویض کودک بعد از ادرار و مدفوع و داشتن جای راحت حس آرامش را در کودک ایجاد می‌کند. پوشک‌ها هم انواع متعددی دارند و بسته به نوع قیمت‌‌شان هم متفاوت است. می‌توانید هم پوشک به همراه مشمع و هم پوشک‌هایی تهیه کنید که نیازی به مشمع ندارند. البته نوع دوم هم به لحاظ بهداشتی بهتر است و هم کودک و والدین راحت‌تر هستند. استفاده از پوشک به همراه مشمع ممکن است موجب ناراحتی و سوزش‌ کشاله‌های ران کودک شود اما نوع دوم به دلیل داشتن لایه محافظ، قدرت جذب بالاتری دارد . بعضی از این پوشک‌ها دارای علامت یا نشانگرهایی هستند که زمان تعویض کودک را به والدین گوشزد می‌کنند. اما آنچه مهم است شستشوی مرتب کودک پس از ادرار و مدفوع با آب گرم است که مانع از سوزش و حساسیت پوستی می‌شود.
● روغن و پودربچه
پس از شستشو و حمام ممکن است پوست بدن کودک دچار خشکی شود. بهتر است برای پیشگیری از این خشکی از روغن بچه استفاده کنید. در بازار انواع گوناگون از کرم‌ها و روغن‌های داخلی و خارجی وجود دارد که بهتر است پیش از خرید آنها با پزشک کودک مشورت کنید.
پودربچه برای پیشگیری از عرق‌سوز شدن کشاله‌ران و زیربغل کودک استفاده می‌شود. اما تجربه نشان می‌دهد بهتر است از این پودرها برای کودک استفاده نشده یا حتی‌المقدور کمتر استفاده شود زیرا تجمع این پودرها در زیر بغل، کشاله ران یا زیر گردن کودک به خصوص در فصول گرم موجب خمیری شدن این مواد و حساسیت بیشتر می‌شود.
● وسایل شستشو
این وسایل شامل صابون حمام، شامپوی بدن و سر، لیف حمام، حوله و وان است. هنگام خرید توجه کنید انواع مخصوص کودک را تهیه کنید زیرا در تهیه صابون و شامپوی بچه از مواد خنثی استفاده می‌شود که مانع از سوزش چشم کودک می‌شوند. لیفی هم که برای کودک تهیه می‌کنید باید از جنس نرم و لطیف باشد تا در عین پاک‌کنندگی پوست موجب ناراحتی پوستی نشود. بهتر است کودک در وان مخصوص خودش شسته شود که هم بهداشتی‌تر و هم برای والدین راحت‌تر است. این وان‌ها به شکل‌های گوناگون و در اندازه‌های متفاوت هستند و برخی تکیه‌گاه‌هایی دارند که مانع از غلتیدن کودک در آب می‌شود.
● ماشین لباس‌شویی
برای شستشوی تمیزتر لباس‌های کودک می‌توانید ماشین لباس‌شویی مخصوص کودک تهیه کنید. بهتر است لباس کار و لباس‌هایی که بیرون می‌پوشید همزمان با لباس کودک در یک ماشین نشویید. در صورتی که توانایی مالی دارید، می‌توانید این ماشین‌ها را تهیه کنید و برای پاکیزگی بهتر لباس‌های کودک از پودر مخصوص شستشوی لباس کودک استفاده کنید.
● وسایل جانبی
از جمله وسایل دیگر که هنگام خرید بهتر است برای کودک تهیه کنید، کالسکه، نی‌نی‌لای‌لای و کیف حمل کودک یا همان آغوش است. این وسایل برای حمل راحت‌تر کودک لازم است. با افزایش سن کودک، وزن او اضافه شده و حمل او برای والدین سخت‌تر می‌شود. از این رو بهتر است برای پیشگیری از بروز کمردرد هنگام در آغوش گرفتن کودک از کالسکه و کیف حمل استفاده کنید. در صورتی که وسیله نقلیه دارید، صندلی کودک را فراموش نکنید این صندلی‌ها موجب امنیت کودک و تمرکز بهتر والدین هنگام رانندگی شده و ایمنی و سلامت او را در طول مسیر تضمین می‌کند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید