جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کلنجار با سوال‌های دشوار


کلنجار با سوال‌های دشوار
در دوران پیش از مدرسه، بچه‌ها به کشف بسیاری از مسایل علاقه‌مند بوده و اطلاعات بسیاری را درباره محیط اطراف خود می‌آموزند. پرشس‌هایی مانند «بچه‌ها از کجا می‌آیند؟» از سوالات معمول کودکان در این مرحله است که بسیاری از والدین ناآگاه را پریشان می‌سازد، در حالی که این پرسش‌ها با وجود ظاهر تخصصی و جنسی خود،‌ در محتوا تفاوتی با سایر سوال‌های کودکان مانند پرسش درباره رنگ آبی آسمان یا باران از کجا می‌آید، ندارد.
ارایه پاسخ‌های مبهم به کودکان و گفتن این مطلب که «تو خیلی کوچک‌تر از آن هستی که این چیزها را بفهمی» بچه‌ها را ناچار می‌کند که این سوالات را برای خودشان نگه دارند و از تولد، تصورات عجیب و غریب برای خود بسازند.
بنابراین بیشتر والدین از جواب دادن به این سوالات طفره می‌روند،‌ در حالی که این مساله یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌هایی است که به عهده آنان است. اگر کودک جواب سوالات خود را از والدین دریافت نکند، ممکن است پاسخ خود را در جایی دیگر جستجو کند، ممکن است پاسخ صحیحی دریافت نکرده و یا حتی ممکن است مقدمات سوء رفتار با وی هم فراهم شود. بچه‌ها اغلب در این سنین درباره جنسیت خود کنجکاو می‌شوند و بازی‌های این دوره تا حدودی رنگ و نقش جنسیت را به خود می‌گیرد.
حدود سن ۳ سالگی اغلب بچه‌ها از تفاوت‌های آناتومیک هر دو جنس آگاه بوده و شکل‌های مربوط به هر دو جنس را تقریبا می‌شناسند. «دکتر بازی» که یکی از بازی‌های معمول کودکان در این سنین است، کنجکاوی آنها را درباره جنسیت آشکار می‌سازد. جستجو و سوال درباره محل تولد بچه نیز از مسایلی است که ذهن کودکان را به خود مشغول داشته و گاه موجب سردرگمی آنها می‌شود.
در این مرحله تکامل، بچه‌ها به هیچ‌وجه شرم و حیا ندارند و نمی‌دانند که لمس یا کنجکاوی درباره آلت تناسلی در مقابل دیگران کار صحیحی نیست. در اصل واکنش و عکس‌العمل والدین است که به بچه‌ها می‌فهماند آیا کار آنها قابل قبول است یا خیر. هر چند باید والدین این اجازه را بدهند که کودک با قسمت‌های گوناگون بدن خود آشنا شود ولی باید طوری برخورد کند که او کم‌کم متوجه شود که مساله ناحیه تناسلی خصوصی است و نباید در حضور دیگران مطرح شود. اگر کودک تمایل زیادی به آلت تناسلی خود نشان می‌دهد و یا حالات روحی خاصی بعد از لمس ناحیه تناسلی در وی ایجاد می‌شود، دراین باره نیاز به بررسی بیشتری وجود دارد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید