شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۸ ژوئن ۲۰۰۵ ـ وقتی که یک مورخ رئیس جمهور شود ...


«کارلوس مسا» تاریخدان بولیویایی که در اکتبر ۲۰۰۳ به ریاست جمهوری این کشور ۹ میلیونی صاحب نفت و گاز انتخاب شده بود که نام «سیمون بولیوار» بزرگ بر آن نهاده شده است ژوئن ۲۰۰۵ کناره گیری کرد. تشدید تظاهرات چهار هفته ای طبقه تنگدست و بومیان (سرخپوستان) باعث کناره گیری «مسا» شد. وی کناره گیری را بر صدور دستور تیراندازی به تظاهرکنندگان ترجیح داده بود. تظاهر کنندگان خواهان ملی شدن نفت و گاز و کارخانه های برق و ... و مخالف گلوبالیزیشن اقتصاد بوده اند.
اصحاب نظر کناره گیری «مسا» را ترس او از «قضاوت تاریخ» می دانند و به همین دلیل او نمی خواست اجازه دهد به روی مردم، حتی مردمی که کاخ او را محاصره کرده بودند تیراندازی شود. او یک مورخ است و به قضاوت تاریخ واقف و از آن می ترسد. در طول چهار هفته تظاهرات، مسا درخواستهای مکرر رئیس پلیس را که اجازه دهد در صورت ضرورت، ماموران اسلحه بکار برند بی پاسخ گذارده بود و تنها با بکار بردن گاز اشک آور و دستگیری تظاهرکنندگانی مرتکب تخریب شوند موافقت کرده بود
رئیس جمهور پیش از او دستور داده بود که به سوی اعتراض کنندگان سال ۲۰۰۳ که همین تقاضاها را داشتند تیراندازی کنند که ضمن آن ۵۶ تن کشته شده بودند.
بولیوی از لحاظ ذخایر نفت و گاز، در آمریکا لاتین پس از ونزوئلا در ردیف دوم قرار دارد ولی ثروت این کشور در دست چند خانواده و شماری معدود است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید