شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۶ پیشنهاد کاربردی برای تزئین اتاق بچه ها


۶ پیشنهاد کاربردی برای تزئین اتاق بچه ها
وقتی از چیدمان اتاق بچه ها صحبت می شود روشهای متفاوتی باید مدنظر قرار بگیرد. چرا که اتاق بچه ها ترجیحاً باید معرف شخصیت فردی و خصوصیات ذاتی آنان باشد نه والدینشان.
برای بسیاری از کودکان و نوجوانان، اتاق، مکانی است که در آن مطالعه می کنند، تکالیفشان را انجام می دهند، بازی می کنند، به موسیقی گوش می دهند و هر آنچه را که برایشان ارزش مند است به نمایش می گذارند و یا مخفی می کنند. چنین اتاقی محلی دنج است برای آنکه به رؤیاهای دوران بچگی بازگردند یا حتی شخصیت واقعی خود را بروز دهند. دکوراسیون اتاق فرزندتان را طوری تنظیم و انتخاب کنید که هم شما و هم او رضایت خاطر داشته باشید.
۱) ابتدا با خود کودک صحبت کنید. مشخص کنید که از چه نوع فعالیتها و یا بازیهایی خوشش می آید و رنگ مورد علاقه اش چیست تا بتوانید زمینه اطراف را منطبق با شخصیت و علایق فردی اش تنظیم کنید. در ضمن برای آنکه احساس رضایت، شادی و امنیت کند لازم است اتاق کودک را براساس سلیقه او تنظیم کنید.
۲) به فرزندتان اجازه بدهید در چیدمان اتاق به شما کمک کند، به خصوص با هر آنچه مرتبط با رنگها و وسایلی است که به آن علاقه مند است. البته باید در نظر داشت که طراحی اتاق باید تا حد امکان قابل تغییر باشد تا اگر سلیقه، علاقه و احتیاجات کودک تغییر کرد، بتوان آن را عوض کرد.
۳) از آن جایی که بیشتر بچه ها از اتاقشان نه تنها برای خوابیدن، بلکه برای کارهای دیگر استفاده می کنند، در صورت امکان بهتر است که چند قسمت مجزا و مشخص در داخل اتاق مد نظر گرفته شود. به عنوان مثال گوشه ای از اتاق برای بازی بچه ها و گوشه ای دیگر به عنوان محلی برای گذراندن اوقات فراغت بچه ها با دوستانشان تنظیم شود.
(می توانید در این قسمت رادیو، تلویزیون، رایانه و... قرار دهید) مکانی از اتاق را هم برای مطالعه و درس خواندن بچه ها آماده کنید. حتی می توانید در قسمتی از اتاق دیوار یا تابلو اعلاناتی تعبیه کنید تا فرزندتان بتواند بر روی آن عکسهای مورد علاقه یا کارهای هنری خود را قرار دهد. فراموش نکنید که قفسه یا طبقه ای را هم برای به نمایش گذاشتن هر آنچه کودک جمع آوری کرد، همانند مدالها یا نشانهای افتخار یا لوحهای تقدیر و... در نظر بگیرید.
۴) نکته مهم این است که تا حد امکان از ریخت و پاشهای اتاق بچه ها کم کنید. این کار را می توانید با تهیه چند قفسه یا سبدهای بزرگ حصیری و پلاستیکی و حتی کمدی چند طبقه یا کشودار انجام دهید.
۵) برای تزیین پنجره از وسایل ساده استفاده کنید. سایبان، پرده کرکره و یا پرده های کوتاه که مناسب این کار هستند. مطمئن شوید که پارچه های انتخاب شده دارای جنس مناسب و طرح روی آنها با طرح ملافه ها، روکش چراغ خواب و غیره هماهنگ باشند.
۶) در نظر گرفتن دو نوع لامپ یکی دارای نور مناسب و قوی برای مطالعه و انجام تکالیف و دیگری نوری ملایم و آرام بخش ضروری است. ممکن است مجبور شوید یک چراغ خواب هم تهیه کنید، به خصوص برای بچه هایی که مشکلات خواب دارند و از تاریکی می ترسند و یا موقع خروج از اتاق به در و دیوار و وسایل اتاق برخورد می کنند.به خاطر داشته باشید همکاری خود بچه ها در چیدمان و تزیین اتاق می تواند میزان علاقه و تعهد شما را نسبت به فرزندتان نشان دهد. برای حفظ روحیه خود و بچه ها شاید لازم باشد در برخی موارد با فرزندتان در مورد طرحهای انتخاب شده توسط او کنار بیایید، حتی اگر این طرحها در ابتدا قدری عجیب به نظر برسند، اما این تنها راه مصالحه و توافق میان شما و اوست.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید