پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۵ ژوئن ۱۹۶۸ ـ روزی که رابرت کندی ترور شد


۵ ژوئن ۱۹۶۸ ـ روزی که رابرت کندی ترور شد
رابرت کندی داستان پیشین آمریکا ، سناتور و نامزد انتخابات مقدماتی حزب دمکرات برای ریاست جمهوری که پنجم ژوئن ۱۹۶۸ در راهرو هتل امباسادور شهر لس آنجلس هدف دو گلوله قرار گرفته بود ۲۵ ساعت بعد ( ششم ژوئن ) درگذشت و باعث گسترش شایعات شد که هنوز پس از گذشت چند دهه به قوت خود باقی هستند.
ترور رابرت کندی دو ماه پس ار قتل دکتر مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان صورت گرفته بود. پس از جان اف کندی، سناتور رابرت دومین عضو خانواده لیبرال کندی بود که کشته می شد.
در پی انصراف لیندن جانسون که به سبب ادامه جنگ ویتنام زیر انتقاد شدید قرار داشت از شرکت در انتخابات، رابرت کندی خود را نامزد حزب حاکم دمکرات کرده بود و برای ایراد نطق انتخاباتی به لس آنجلس رفته بود. تا آن زمان در آمریکا هم مانند سایر کشورها، اعضای مجالس مقننه فاقد محافظ مسلح بودند و «سرهان بشاره سرهان» قاتل سناتور رابرت که هنوز در زندان بسر می برد توسط حاضران در هتل دستگیر شده بود.احتمال داده شده است سرهان که متولد بیت المقدس است چون رابرت کندی را حامی اسرائیل تشخیص داده بود تصمیم به قتل وی گرفته بود . محکوم شدن سرهان به حبس ابد ( کالیفرنیا مجازات اعدام نداشت) هم از شایعات و احتمال وجود توطئه ای بزرگتر نکاسته و انگیزه واقعی قتل همچنان در پرده ابهام است.
با قتل رابرت کندی، زمینه پیروزی ریچارد نیکسون نامزد حزب جمهوریخواه هموار شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید