جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲ ژوئن


● ۱۴۹۱: هنری هشتم که ازدواجهای متعدد او و گردن زدن همسرانش به جای طلاق گفتن آنان و درگیری با پاپ بر سر طلاق و ازدواج مجدد و اعلام استقلال کلیسای انگلستان به ریاست خود صفحات تاریخ را پر کرده است متولد شد.
● ۱۷۶۳: پونتیاک رئیس قبایل متحده بومیان آمریکا (سرخپوستان) بزرگترین پادگان نظامی انگلستان در میشیگان را تصرف و شهر مکیناو را از چنگ اروپایی های مهاجر خارج ساخت.
● ۱۷۷۴: دولت لندن اجرای قانون استقرار سربازان انگلیسی در خانه مهاجرنشین ها در آمریکا را صادر کرد که یک اشتباه بود و باعث خشم مهاجران شد که این قانون را «غیرقابل تحمل» اعلام کردند و گروه ـ گروه به انقلاب استقلال پیوستند.
● ۱۷۹۳: در پاریس ۲۹ تن به عنوان «ضد انقلاب» متهم به گردن زده شدن باگیوتین شدند و همین کار سبب رویگردان شدن مردم از انقلاب و سرآغاز شکست آن شد. این عده اتهام «ضد انقلاب» بودن را رد کرده بودند.
● ۱۸۴۸: کنگره اسلاو نژاد های اروپا با هدف ایجاد یک کنفدراسیون در پراگ کار خود را آغاز کرد که با توطئه اروپای غربی رو به رو شد و به نتیجه نرسید ولی این فکر مخصوصا در روسیه هنوز باقی و زنده است.
● ۱۸۹۶: مارکونی اختراع رادیو را به ثبت داد.
● ۱۹۲۱: کنگره آمریکا ( نمایندگان پارلمانی مهاجران آمده از کشورهای دیگر به آمریکا) به بومیان این سرزمین (اصطلاحا سرخپوستان ) که هزاران سال در این کشور بودند بالاخره تابعیت آمریکا اعطاء کرد!.
● ۱۹۴۹: کشور " ساخت انگلستان " ماوراء اردن به اردن تغییر نام داد.
● ۱۹۴۹: جمهوریت ایتالیا پس از روشن شدن نتیجه رفراندم اعلام شد. در این رفراندم از ایتالیایی ها خواسته شده بود که میان نظام پادشاهی و جمهوریت، یکی را انتخاب کنند که اکثریت رای به جمهوری شدن داده بود و امبرتو دوم پادشاه وقت ایتالیا این نتایج را پذیرفت و کنار رفت.
● ۱۹۶۷: (۱۳۴۶ هجری) در برلن برضد شاه سابق که به این شهر رفته بود تظاهرات دامنه داری صورت گرفت که ضمن آن یک نفر کشته شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید