چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

خوب گوش بدی، ضرر نمی کنی


خوب گوش بدی، ضرر نمی کنی
نوآوری های عصر حاضر، تکنولوژی که به سرعت رشد می نماید و سیستمی که رفته رفته مکانیزه می گردد روابطمان را عادی تر و معمولی تر از پیش می کند. هرج و مرج، جوش و خروش، مشکلات، کمبود وقت، خستگی مفرط و ترافیک سنگین شهرهای بزرگ، متاسفانه زندگی زناشوئی را در جهتی منفی و نامطلوب تحت تاثیر می گذارد. برای پشت سر گذاشتن روابط مکانیزه شده و زنده کردن دوباره شور و شعف ازدواج و زندگی زناشوئی، قبل از هرچیز باید «خوب گوش دادن» را یاد بگیریم. زیرا گوش فرا دادن نشانه ای از علاقه، محبت، فداکاری و دادن ارزش به فرد مقابل است. وقتی با صبر و حوصله به همسرمان گوش می دهیم در واقع به او می گوئیم که «تو انسانی شایسته توجه و گوش دادن هستی»، یا بعبارتی دیگر اگر ما برای کسی ارزش قائل شویم، او خود را فردی ارزشمند تلقی خواهد کرد. اگر فرد مقابل احساس کند که به او گوش می دهید هم بسیار خوشحال شده و هم وضعیت روحی مطلوبی به او دست خواهد داد. هر قدری که بتوانید توانائی گوش دادن متقابل بین خود و همسرتان را افزایش دهید آنگاه روابط شما توسعه بیشتری داشته و لذت بیشتری از این روابط را در پی خواهد آورد. «گوش دادن» در زندگی زناشوئی همانند دیگر انواع ارتباطات، نوعی ارتباط قوی است. گوش ندادن کافی به همدیگر، محبوب ترین زوج ها را نیز بسوی پرتگاه جدائی سوق می دهد. موقعی که به طرف مقابل گوش نمی دهیم در واقع بیشترین صدمه و خسارت را به خود وارد می سازیم. زیرا به مرور زمان همسرتان می تواند شنوندگان دیگری برای عقاید و سخنانش یافته و ازدواج تان صدمه فراوان ببیند.
چگونه می توانیم گوش فرا دادن را یاد بگیریم؟
گوش دادن ممتد و یا تمرکزی طولانی به سخنان یک فرد مطمئنا کاری مشکل است ولی قابلیت سیستم عصبی انسان نسبت به تکلم ظرفیت بیشتری دارد. برای اینکه شنونده خوبی باشیم، باید عناصری که می توانند حواسمان را پرت کنند، به حداقل برسانیم. برای خوب گوش دادن به همسرتان و یا فرد مقابل باید با خواسته و طلب در این راستا حرکت کنید. حتی اگر سخنان تان بسیار مهم هم باشند به طرف مقابل اجازه دهید که در آن مورد اظهارنظر کرده و سخن بگوید زیرا در موارد صحبت های یک طرفه، شنونده از شنیدن ممتد خسته شده و سخنان تان ارزش خود را از دست خواهد داد. وقتی به او گوش می دهید باید نگاه تان، وضعیت فیزیکی و توجه تان را به طرفش متمرکز کنید. اگر با اظهارات همسرتان موافق بوده و همانند او فکر می کنید بهتر است سرتان را به علامت تصدیق دیدگاهش تکان دهید. می توانید با حرکاتی مطلوب در اجزا» صورت نیز سخنان او را مورد تائید قرار داده و روابط را نزدیک تر و شاداب تر کنید. وقتی یکی از همسران سخن گفته و نظرات خود را بیان می کند، دیگری نباید تلویزیون نگاه کرده، روزنامه خوانده و یا مشغول سرگرمی اینچنینی باشد. او می تواند سرگرمی خود را کوتاه مدتی کنار گذاشته و به همسر عزیزش گوش فرا دهد. وقتی یکی از همسران صحبت می کند نباید سخنانش از طرف مقابل قطع گردیده و رشته کلامش پاره شود. زوج شنونده باید اجازه دهد تا همسر گوینده اش نظراتش را تمام و کمال به پایان برده و منظورش را برای او تشریح نماید. قطع سخن کسی، رفتار تحریک کننده و ناشایست بوده و با کمی توجه به دنیای درونتان شاید بتوانید علت آن را پیدا کنید:
-آیا برای همسرتان و یا دیگران ارزش لازمه را قائل نیستید؟
-آیا به دنبال اثبات شخصیت خود هستید؟
-کدامین نیازتان شما را به نشان دادن این رفتار سوق می دهد؟
آرام باشید و به سخنان همسرتان حتی اگر ناحق هم باشد گوش دهید. قبول داشته باشید که اگر بقدر کافی به همسرتان گوش ندهید، مقصود او را کاملا دریافت نکرده و نمی توانید ارتباطی شایسته با او برقرار کنید. بعد از گوش دادن به او جملاتی در رابطه با مفهوم سخنانش ابراز داشته و یا سئوال کنید مثلا می توانید جملاتی همانند «آیا منظورت اینست؟» و یا «نکند خواستی این موضوع را بگوئی؟» بکار ببرید.
در حالیکه مردان در ارتباط متقابل به دنبال رفع هرچه سریع تر مشکلات و مسائل خود هستند، برعکس زنان دوست دارند تا دیدگاه هایشان کاملا درک شود. بطوریکه بسیاری از زنان در ارتباط متقابل تنها به دنبال مهربانی بیشتر از طرف همسرشان می باشند. فراموش نکنید که ازدواج، عشق، محبت و ارتباط نیازمند زحمت، صبر و پایداری است. بیائید با هم صحبت کرده، سئوال هایمان را از هم بپرسیم و از هم یاد بگیریم. مسائل مان را به کمک همدیگر حل نموده و راحت تر و شاداب تر زندگی کنیم.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید