چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پرده‌های متفاوت برای خانه‌ای شاد


پرده‌های متفاوت برای خانه‌ای شاد
آویختن پرده در هر اتاقی، بدان شکوه و استواری می‌بخشد. به همین دلیل پرده‌ها را معمولا فاخر و از رنگ‌های سنگین برمی‌گزینند. البته، پرده کاربرد عملی نیز دارد: در پنجره‌ها، پرده و کرکره حریم خصوصی می‌آفرینند، نور اتاق را تنظیم می‌کنند و چشم‌انداز نامناسب بیرون را پنهان می‌کنند. بسیاری از حمام‌ها دارای پرده‌دوش هستند که کارکرد داخلی‌شان جلوگیری از پخش شدن قطرات آب و ایجاد حریم خصوصی است. البته برای تقسیم‌بندی فضای حمام نیز به کار می‌روند. اگر رنگ پرده حمام تیره باشد، اندازه حمام کوچک‌تر به نظر می‌رسد. هرچه رنگ پرده روشن‌تر باشد، فضای حمام بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. پرده با روبان
این پرده ساده برای پنجره‌های بلندی مناسب است که همیشه بسته‌اند. دوختن چنین پرده‌ای بسیار آسان است. رنگ پارچه را براساس سلیقه خودتان انتخاب کنید، اما سعی کنید با هم‌آیی و تضاد رنگی را در نظر داشته باشید. روبانی به عرض پنج سانتی‌متر انتخاب کنید و با چین دادن به لبه پایینی پرده آن را به پرده بدوزید.
۱) دو تکه پارچه هم‌اندازه ‌بردارید که از پرده پنج سانتی‌متر بزرگ‌تر باشند. این دو تکه را به یکدیگر کوک بزنید، ولی قسمت بالا را آزاد بگذارید. گوشه‌های اضافی را ببرید و سپس، کوک‌ها را باز کنید.
۲) پارچه‌ها را از قسمت بالایشان کوک بزنید. یک تکه پارچه هم‌اندازه عرض پرده ببرید و به پشت پرده بدوزید.
۳) دو تکه روبان ‌بردارید که هر کدام‌شان از دو برابر طول پرده ۲۰ سانتی‌متر بلندتر باشند. یکی از آنها را در فاصله یک‌چهارم طول دیگری بدوزید و آن را از لبه پرده به پشت برگردانید؛ به گونه‌ای که نیمی از روبان در پشت پرده و نیم دیگر آن در جلوی پرده واقع شود. همین کار را با روبان دیگر در سمت دیگر پرده انجام دهید.
۴) یک بست را در چارچوب بالایی پنجره پیچ کنید و سمت کوک‌زده نوار پارچه‌ای را به آن محکم کنید. پرده را در جای خود ثابت کنید. با کشیدن روبان می‌توانید پرده را تا اندازه دلخواه رو به بالا جمع کنید.
● نقاشی روی پارچه
برای آنکه منظره‌ای خاص و منحصربه‌فرد داشته باشید، می‌توانید روی پرده‌ای به رنگ سفید یا شیری یا کرم، طرح دلخواه‌تان را نقاشی کنید. این گلدان نئوکلاسیک روی این پرده حک شده و جلوه‌ای استثنایی بدان بخشیده است.
برای این کار، از سبک نقاشی روی پارچه استفاده شده است. پرده جمع‌شونده برای حمام بسیار مناسب است، ولی ممکن است خسته‌کننده شود که می‌توان با ابتکاراتی از این دست، آن را زیباتر ساخت.
● شیشه‌های مات
شاید بهتر باشد برای پنجره حمام، اصلا آویختن چیزی مثل پرده را فراموش کنید و از شیوه‌های دیگری برای حفظ حریم خصوصی حمام بهره بگیرید. یکی از این روش‌ها، استفاده از شیشه‌های مات است. حتی می‌توانید شیشه‌های شفاف پنجره را خودتان رنگ‌آمیزی کنید. هنگام رنگ‌آمیزی، می‌توان طرح‌هایی را به دلخواه روی شیشه حک کرد. یک قطعه شابلون را روی شیشه بچسبانید و اطراف آن را با کاغذی به رنگ تیره بپوشانید. این کار را با دقت انجام دهید تا هنگام اسپری کردن رنگ به اطراف نپاشد. از محکم شدن شابلون اطمینان یابید. از فاصله تقریبا ۳۰ سانتی‌متری، شروع به اسپری کردن کنید. صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود و آنگاه کاغذهای اطراف را‌ بردارید.
● نقاشی روی پرده
برای پرده‌های حمام ابتکارات گوناگونی می‌توان به کار بست، ولی بهترین ابتکار آن است که به ذهن خود شما برسد. مثلا بر این پرده، طرحی خیالی از پری دریایی نقش بسته است. بهتر است برای شروع، طرح‌های ساده‌ای را انتخاب کنید که توانایی اجرای‌شان را دارید.
● جیب روی پرده
اگر روی پرده‌هایی از جنس PVC، چند جیب بدوزید، می‌توانید وسائل مختلفی را که اتفاقا در حمام نیاز دارید، در آنها قرار دهید. روی جیب‌ها را هم با طرح‌ها و نقاشی‌های دلخواه تزیین کنید تا زیبا‌تر به نظر برسند. پرده‌های PVC شفاف هستند و تنظیم نور حمام را برهم نمی‌زنند.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید