پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دمل Boil


دمل Boil
● علائم : یک برآمدگی دردناک - بزرگ و قرمز رنگ حساس شدن توده چرکی و درد ضربان‌دار - ظاهر شدن کانونی چرکی و سفید یا زرد رنگ بر روی برآمدگی که ممکن است بترکد و یا بهمان حالت باقی بماند.
دمل عبارت است از یک برآمدگی بزرگ، حساس و قرمز رنگ و زمانی بوجود می‌آید که پیازچه مو دچار عفونت ناشی از باکتری شود. این باکتری استافیلولوک نام دارد. چنانچه عفونت از پیازچه مو بالاتر بیاید و به سطح پوست برسد بشکل جوش خودنمایی می‌کند. توده پر از چرک بتدریج دارای نوک سفید یا زرد در وسط میشود و بعد از دو یا سه روز می‌ترکد و یا شاید بدون ترکیدن خوبخود خوب شود و تدریجاً از میان برود. از آنجا که پیازچه‌های مو بسیار بهم نزدیک‌اند باکتریها می‌توانند ناحیه وسیعی را عفونی کنند و موجب بروز دملهای متعددی شوند. این امر غالباً در صورت اتفاق می‌افتد. دمل‌ها بطور کلی در مناطقی ظاهر می‌شوند که در آنجا ها فشار وجود دارد (مانند گردن یا روی باسن).
● آیا خطرناک است؟
دمل‌ها اگر چه ظاهری زشت دارند اما خطرناک نیستند. با این وجود می‌توانند دردهای شدیدی بوجود آورند. مخصوصاً اگر روی نواحی استخوانی مانند فک یا پیشانی که در آنجاها پوست بطور محکم کشیده میشود ظاهر گردند.
● ابتدا چکار باید بکنید؟
۱) اگر کودک دچار درد ذق ذق کننده است ناحیه آسیب دیده را دست نزنیدو آنرا نخارانید.
۲) پوست را یا با الکل طبی و یا با مخلوط ۵ میلی لیتر (یک قاشق مرباخوری) نمک و یک لیوان آب گرم شستشو دهید تا از انتشار عفونت جلوگیری کند. سپس یک گاز استریل را بر روی دمل قرار دهید.
۳) دمل را فشار ندهید حتی اگر سرباز کرده باشد. زیرا فشاردادن، باعث پخش شدن عفونت به اطراف میشود و جای دمل‌ها را بیشتر می‌کند.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر دمل تا پنج روز سرباز نکرد ویا بخاطر واقع شدن آن بر روی منطقه استخوانی یا در یک جای خطرناک مانند زیربغل شدیدی در کودک بوجود آورده است بلافاصله دکتر را مطلع سازید. و اگر رگه‌های قرمز از کانون دمل به جاهای دیگر سرایت یافته است به دکتر مراجعه کنید زیرا این بمعنای انتشار عفونت است.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر،‌دمل کودک و ناحیه اطراف آنرا معاینه می‌کند. اگر متوجه چرک در زیر پوست شود با چاقوی کوچک جراحی خود دمل را شکاف داده و چرک را از آن بیرون می‌کشد و اینکار درد را فوراً تسکین می‌دهد.
در صورتیکه عفونت به اطراف گسترش پیدا کرده باشد و یا اگر کودک شما در طول چند ماه اخیر چندین بار دمل در آورده باشد برای کودک یک کرم ضد عفونت جهت مداوای سطح پوست یا قرصهای آنتی بیوتیک برای پیشگیری از گسترش عفونت بداخل بدن تجویز می‌کند.
اگر تعداد دملها زیاد باشد احتمالاً یک ضدعفونی کننده مخصوص برای استفاده در حمام تجویز خواهد کرد.
اگر دمل‌ها عود کنند برای یافتن علت اصلی، کودک را به متخصص پوست (درماتولوژیست) معرفی می‌کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
اگر دمل ترکید محل آنرا تمیز کرده و بمدت چند روز آنرا پانسمان کنید. (مثلاً با یک چسب زخم).
حوله صورت یا بدن کودک را از دیگران جدا کنید.
اگر دمل در محل تماس با لباس قرار دارد یک پارچه نرم بر روی پانسمان بگذارید تا از تماس و سایش جلوگیری کند.
اگر کودک شما در ناحیه باسن دمل در آورده است و هنوز برای وی از پوشک استفاده می‌کنید پوشک را تا جائی که ممکن است بردارید و آنها را مکرراً عوض کنید. یک کرم ضدعفونی کننده را به اطراف دمل بمالید.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید