سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

دندان در آوردن Teething


دندان در آوردن Teething
● علائم : نشانه‌ها: - زیاد شدن بزاق و ریزش آب از دهان تمایل کودک به گاز گرفتن اشیاء سفت تحریک‌پذیری و بهانه‌گیری زیاد - بی‌خوابی
●قرمز و متورم شدن منطقه رشد دندان
اولین سری دندانهای کودک در سن ۶ یا ۷ ماهگی از لثه سربر می‌آورند و تا ۱۸ ماهگی تقریباً کامل میشوند. کودک هنگام دندان درآوردن،‌بیشتر از معمول بزاق تولید می‌کند و ریزش آب دهان او بیشتر میشود. انگشتان و هر چیزی را که بدستش برسد به دمان می‌برد و آنرا گاز می‌گیرد. ممکن است بهانه‌گیر و تحریک پذیر شود، به دشواری بخوابد، گریه کندو بیشتر از سابق اذیت کند. اکثر این نشانه‌ها مربوط به شروع دندان درآوردن است. اما علائم برونشیت، جوش ادرار (کهنه بچه) استفراغ، اسهال یا اشتها را نباید مربوط به دندان درآوردن دانست زیرا این علائم از بیماری حکایت می‌کنند و ربطی به ظاهر شدن دندانها ندارند.
● آیا خطرناک است؟
دندان درآوردن و نشانه‌های همراه آن به هیچ وجه خطرناک نیستند.
● ابتدا چکار باید بکنید؟
اگر دلیل تحریک‌پذیری کودک را نمی‌دانید و از کودک هیچ نشانه دیگری از بیماری دیده نمیشود لثه های او را لمس کنید. اگر دندان در حال ظاهر شدن باشد شما اطراف لثه را به شکل یک برآمدگی سخت و محکم احساس می‌کنید ومنطقه لثه، متورم و قرمز است.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
نیازی به مراجعه به دکتر نیست مگر اینکه نشانه‌های ناراحتی کودک مربوط به دندان درآوردن نباشد و شما را نگران کند.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر راههای برخورد با کودکی که دندان
درمی‌آورد را به شما خواهد گفت و احتمالاً یک داروی ضد درد ملایم را برای استفاده در مواقعی که کودک درد می‌کشد تجویز خواهد کرد.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
کودک خود همواره پرستاری کنید. بچه‌ای که دندان درمی‌آورد دوست دارد در آغوش و یا کنار مادرش باشد و احساس راحتی کند و لزومی ندارد در قطع شیردادن به وی عجله کنید زیرا کودکانی که دندان دارند بخوبی میتوانند از پستان شیر بخورند و سبب ناراحتی مادر نیز نشوند.
اجازه ندهید کودک، اشیاء یا خوردنیهای سرد و یخ زده به دندان خود بزند زیرا ممکن است آن ناحیه را دچار یخ زدگی کند. خوردنیهایی که بافت سفت دارند مانند هویج و سیب باو بدهید تا با جویدن آن احساس راحتی کند. هیچگاه کودک را با هر نوع غذایی تنها نگذارید چون همیشه خطر خفگی (ورود مواد غذایی به راههای هوائی و انسداد آنها) وجود دارد.
از داروهای ضددرد چون آسپرین یا استامینوفن استفاده نکنید. استفاده از این داروهای ضد درد در زمان دندان در آوردن خیلی شایع است اما شما بدون توصیه دکتر اقدام به چنین کاری نکنید.
لثه متورم کودک را با انگشت خود بمالید. از بکاربردن پمادهای بی‌حس کننده برای کودک پرهیز کنید. زیرا این پمادها تأثیر موقت دارند و بعد از مدتی در کودک ایجاد حساسیت می‌کنند.
اگر کودک از خوردن غذا خودداری می‌کند، او را تشویق به خوردن غذاهای خنک و نرمی مانند ماست، بستنی یا ژله بنمائید.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید