جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خفگی (فرو رفتن جسم خارجی در راههای هوایی) Choking


خفگی (فرو رفتن جسم خارجی در راههای هوایی) Choking
● علائم : - سرفه کردن
- جاری شدن آب دهان و صداهای مبهم
- نفس نفس زدن و تلاش فراوان برای نفس
- کبودی دور لبها (سیانوز)
- از هوش رفتن
خفگی عبارت است از داخل شدن جسم خارجی مانند غذا یا اسباب بازی در راههای هوایی بجای اینکه مسیر عادی خود را بطرف معده طی کند. اگر در این حالت بقدر کافی هوا بداخل ریه‌ها برود کودک شما خواهد توانست با سرفه کردن آن جسم خارجی را از دهان خود به بیرون پرت کند.
● آیا خطرناک است؟
اگر سرفه کودک ضعیف است و یا تلاش فراوان برای تنفس می‌کند و یا صورتش کبود شده است خطرناک بوده و این مسأله باید بصورت فوری و اورژانس درمان شود. اگر محل عبور هوا کاملاً بسته شده باشد کودک بیهوش خواهد شد (و خطر مرگ در پی دارد).
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) در مورد طفل شیرخوار، وی را روی ساعد یکدستتان بخوابانید و در همان حال سرش را با دستتان نگه دارید. باید سر کودک پایین‌تر از سینه‌اش باشد. چهار ضربه آرام به دست دیگر خود به پشت او بزنید. کودکان بزرگتر را بصورت دمر روی زانوی خود بخوابانید، سر
را بطرف پایین جهت داده و کمرش را سفت بگیرید و بعد محکم بین دو استخوان کتف بزنید.
۲) اگر جسم خارجی را بداخل گلو سرفه کرد و شما آنرا مشاهده کردید آنرا با انگشت گرفته و از گلو خارج سازید. برای اینکه مجدداً آنرا با
تنفس به داخل نبرد با دست دیگر خود کودک را ثابت و محکم نگهدارید. خیلی دقت کنید که جسم خارجی بیشتر به داخل گلوی کودک نفوذ نکند (برای اینکار هیچگاه انگشت خود را مستقیم به داخل دهان وی نبرید بلکه انگشتتان را از کنار لپ کودک جلو برده و به پشت جسم خارجی برسانید و آنرا خارج کنید).
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر کودک کبود و یا دچار بیهوشی شده است فوراً آمبولانس خبر کنید. در زمانیکه منتظر کمک پزشکی هستید به پشت کودک ضربه زنید تا شی خارجی جابجا شود. اگر کودک از هوش رفت وی را در وضعیت توصیه شده افراد بیهوش قرار دهید (به صفحه نگاه کنید) اگر نفس نمی‌کشد از تنفس دهان به دهان استفاده کنید).
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
پرستار آمبولانس یا دکتر می‌کوشند تا تنفس مجدد به کودک بدهند و شی خارجی را از گلوی او خارج سازند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
حتماً به کودکان تفهیم کنید که اسباب بازیها یا چیزهای کوچک را بدهان نبرد زیرا خطر خفگی دارد.
اشیاء و اسباب بازیهای کوچک در اندازه دهان را نباید در دسترس کودکان کمتر از سه سال قرار دهید.
هرگز کودک کوچکی را که در حال خوردن است تنها نگذارید.
هرگز پسته، فندق و امثال آنرا بدست کودکان کمتر از سه سال ندهید. (به اندازه پستانک کودکان نیز توجه داشته باشید که اولاً کوچک نباشد و دیگر اینکه لبه‌های پهنی داشته باشد).
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید