پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

خواب (بی‌خوابی) Sleepessness


خواب (بی‌خوابی) Sleepessness
● علائم :
بی‌خواب شدن کودک کوچک مشکلی برای پدر و مادرها است. در اولین هفته‌های تولد ممکن است کودک به میزان ۱۲ ساعت یعنی کمتر از مقدار طبیعی ۱۶ تا ۲۰ ساعت در هر ۲۴ ساعت بخوابد و این ۱۲ ساعت هم پشت سرهم نیست بلکه بصورت قطعات چند ساعتی است ولی کودکانی که کم می‌خوابند، معمولاً سرشار از زندگی هستند آنها بهمه چیز اطراف خود توجه و علاقه نشان می‌دهند با محبت و اجتماعی هستند. تا زمانیکه کودک هنگام بیداری شاد و سرحال است حالتی طبیعی دارد و نیازی به کمک گرفتن‌های پزشکی نیست.
الگوهای خواب برای کودکانی که هنوز پا نگرفته‌اند می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخی به یک یا دو ساعت خواب در طول روز تا چهار یا پنج سالگی احتیاج دارند حال آنکه برخی دیگر هیچ نیازی به خواب کوتاه روز ندارند و فقط شبها آنهم هشت ساعت می‌خوابند و صبح زود نیز بیدار میشوند. اگر کودک از نظر فعالیتهای درسی و زندگی روزمره مشکلی نداشته باشد و همچنان شاد و شنگول است مدت زمانی که می‌خوابد همان مقدار مورد نیاز است و جای هیچگونه نگرانی نیست.
● آیا خطرناک است؟
بی‌خوابی به معنای خواب کمتر از ۸ ساعت از ۲۴ ساعت شبانه‌روز، بندرت خطرناک است اگرچه امکان دارد از نظر والدین جدی باشد و آنها را اذیت کند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) واقعیت بی‌خوابی نسبی کودک را بپذیرد و در ماههای اول لازم است پدر و مادر برنامه‌ای برای مراقبت از کودک بطور نوبتی تنظیم کنند تا یکی از آنها دچار خستگی بیش از حد نشود.
۲) اگر کودکتان شبها بیدار شده و گریه می‌کند پیش او رفته و وی را خوشحال و راحت سازید. او را بغل نگیرید و یا مستقیماً به بسترخود نبرید مگر اینکه وحشت زده و یا بیمار باشد. اگر همچنان به گریه کردن ادامه داد و یا شما را فراخواند مدتی کنار او بمانید تا احساس نکند وی را تنها گذاشته‌اید.
۳) اسباب‌بازیها، کتابها و نوشیدنیهای کافی در کنار بستر طفل بگذارید تا اگر زود بیدار شد با آنها خود را سرگرم کند.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر بیش از حد خسته شده‌اید و بی‌خوابیهای شبانه بر سلامتی شما و کودکتان اثر گذارده است زودتر با دکتر مشورت کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
اگر کودک شما خوب و سرحال باشد اما خودتان این چنین نباشید دکتر یک آرام بخش ملایم به کودکتان می‌دهد تا بشما نیز استراحتی بدهد و مجدداً وی را به برنامه خواب عادی برگردانید.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
اتاق کودکتان را گرم و امن نگهداری کنید.
از بابت بیداری کودک رنجیده خاطر نشوید. آنرا بعنوان یک واقعیت زندگی بپذیرید اما سعی کنید خودتان خواب کافی داشته باشید. هرگاه بچه خوابید شما نیز از فرصت برای خوابیدن استفاده کنید از دوستان و دیگر افراد صمیمی بخواهید در زمانی که شما می‌خوابید از کودک مراقبت کنند.
کودک را در صورت تمایل خودتان به بستر خود ببرید البته این کار منجر به لوس شدن کودک نخواهد شد.
هیچ‌گاه از بستر برای یک کودک بزرگتر یک وسیله تنبیهی نسازید. زیرا همراه کردن خواب با تنبیه، کودک را از خوابیدن منزجرتر می‌سازد و در نتیجه کمتر می‌خوابد.
هرگز بدون توصیه پزشک، به کودک خود آرامبخش ندهید.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید