جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خواب‌آلودگی Drowsiness


خواب‌آلودگی Drowsiness
● علائم :
خواب آلودگی در کودکی که قبلاً از نظر هوشیاری مساله‌ی نداشته است نشانه بیماریهای مختلف می‌باشد از آنجمله می‌توان به تب، پایین بودن دمای بدن ، کمتر از حد طبیعی) یا بی‌آب شدن بدن (Dehydration) اشاره کرد، همچنین می‌تواند قبل یا بعد از تشنج یا بر اثر استفاده از داروهایی مانند آنتی‌‌هیستامین اتفاق بیافتد.
● آیا خطرناک است؟
اگر کودکی خواب‌آلود باشد اما ناراحتی احساس نکند و دمای بدن او طبیعی باشد و از جهات دیگر نیز مساله‌ای وجود نداشته باشد دلیلی برای نگرانی نیست و کودک احتمالاً مختصری احساس خواب دارد اما اگر کودک بعد از بهبودی یافتن از بیماریهای عفونی چون سرخک یا آبله مرغان خواب‌آلود شود و از سردرد و درد گردن شکایت کند می‌تواند نشانه ورم مغز، مننژیت یا سندروم ری باشد که همه آنها بیماریهایی خطرناک هستند و باید فوراً درمان شوند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) درجه حرارت بدن کودک را اندازه بگیرید اگر بیشتر از ۳۸ درجه باشد دچار تب است و اگر کمتر از ۳۵ درجه باشد دچار کاهش دمای بدن یا Hypothermia شده است.
۲) اگر خواب آلودگی همراه با اسهال و استفراغ باشد مصرف مایعات کودک را بالا ببرید تا جلو بی‌آب شدن بدن (Dehydration) گرفته شود.
۳) بررسی کنید که آیا کودک ضربه مغزی داشته است یا نه.
۴) کودک را از نظر سردرد یا درد گردن بررسی کنید.
۵) تنفس کودک را بو کنید شاید الکل خورده باشد و یا گنجه داروها را نگاه کنید شاید داروهای خواب‌آور مصرف کرده باشد (به اطراف کودک نیز توجه کنید شاید ماده مسموم کننده‌ای مصرف کرده و شما بتوانید آنرا پیدا کنید).
۶) اگر کودکتان دچار تشنج شده است بعد از تمام شدن غش یا حملات تشنجی بگذارید استراحت کند.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر درجه حرارت بدن کودک بیشتر از ۳۸ درجه یا کمتر از ۳۵ درجه باشد و به سختی بیدار شود فوراً با دکتر مشورت کنید همچنین اگر دچار سردرد یا درد گردن است و یا به تازگی به سرخک، آبله مرغان یا اوریون مبتلا بوده است بلافاصله دکتر را مطلع سازید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر بعد ازآنکه کودک را معاینه کرد به تعیین علت خواب‌آلودگی پرداخته و درمان مناسب با آنرا ارائه خواهد کرد.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید