جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خودگرائی یا اوتیسم Autism


خودگرائی یا اوتیسم Autism
● علائم : - دوری گزیدن از اجتماع - اختلالات شنوایی - پرهیز از تماس چشمی - اختلالات تکلمی - الگوهای تکراری رفتار - بی‌تفاوتی نسبت به درد
خودگرائی به نوعی رفتار گفته میشود که در آن، کودک از ناتوانی عمیقی در برقراری ارتباط با دیگران منجمله پدر و مادر خود رنج می‌برد. کودک خودگرا در انزوایی عجیب و غریبی زندگی می‌کند. بعنوان مثال، با اینکه کر نیست اما بنظر می‌رسد که حرف کسی را نمی‌شنود و در بسیاری از موارد ممکن است صحبت نکند و یا اینکه بطرز غیرعادی حرف بزند. والدین متوجه می‌شوند که کودکشان بندرت می‌خندد و هرگز دستهای خود را بعلامت در آغوش گرفته شدن به روی آنها باز نمی‌کند. فرضیات مختلفی درباره علت این اختلال نادر از زمان توصیف آن در سال ۱۹۴۳ ارائه شده است اما اکنون روشن است که رفتار والدین باعث آن نمی‌شود و همچنین واکنش در برابر عوامل طبیعی نیست. خودگرائی را معمولاً نمی‌توان تشخیص داد تا زمانیکه معلوم شود که تکلم در زمان طبیعی آن رشد نکرده است و یا اصلاً توان صحبت کردن وجود ندارد. تا این زمان شما احتمالاً متوجه خواهید شد که کودکتان از مردم دوری می‌کند و در تنهایی به بازی مشغول میشود. غالباً کودک، آداب و رفتار بخصوصی پیدا میکند مثلاً با یک نظم ویژه به چیزهای مشخص دست می‌زند و یا اینکه به جلو و عقب مرتباً خم و راست میشود بهم خوردن این مقررات می‌تواند او را شدیداً بدخلق و رنجور سازد. این رفتار نشان می‌دهد که کودک می‌خواهد همه چیز اطراف او ثابت و بدون تغییر بماند .برخی از کودکان خودگرا نسبت به بعضی اشیاء حساسیت فوق‌العاده‌ای دارند و ممکن است دائماً به حرکات انگشتان یا دستهای خود نگاه کنند و یا اینکه بر سطح چیزهای مختلف دست بکشند.
● چه کار می‌توان کرد؟
کودکان خودگرا را معمولاً ازهمان روزهای اول به مدارس مخصوص می‌فرستند و اگر والدین نتوانند شخصاً در خانه از او مراقبت کنند متوسل به راهنمائیهای درمانی می‌شوند. روشهای مختلف و فراوانی برای درمان خودگرایی امتحان شده‌اند اما همگی با موفقیت روبرو نبوده‌اند.
روان درمانی‌ها در سطح وسیع کاری از پیش نبرده‌اند و درمان با آرامبخشها فقط در کنترل رفتار درمانی (زمانیکه والدین تشویق شوند تا برای شناخت و فهم کودک هر چه بیشتر به وی نزدیک شوند) مؤثر شناخته شده است. اما بخاطر داشته باشید که هرگونه درمان باید توسط متخصصان مربوط به این زمینه توصیه شده باشد و یا مورد نظارت آنها قرار گیرد.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید