جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۱ ژوئن


● ۱۹۳: میلادی مارکوس دیدیوس امپراتور روم در شصت و ششمین روز زمامداریش در کاخ امپراتوری ترور شد.
● ۱۸۴۵: یک کبوتر نامه بر پس از ۵۵ روز پرواز و طی ۱۱ هزار کیلومتر مسافت خود را از آفریقای جنوب غربی ( نامیبیای امروز ) به لندن رسانید.
● ۱۸۶۹: توماس ادیسون ماشینی را که برای تسهیل امر رای گیری در انتخابات ساخته بود به ثبت داد. با این که از اختراع این ماشین ۱۳۶ سال گذشته است روشهای اخذ رای ماشینی (از مکانیکی تا الکترونیک) همواره مورد ایراد و اعتراض بوده اند و هنوز هیچ روشی در دقت، و دادگاه پسند بودن جای نوشتن ورقه رای با دست و انداختن آن به صندوق را نگرفته است. در برخی از کشور ها از هر دو روش به موازات هم استفاده می کنند که اگر به شمارش آراء که از طریق ماشین اخذ شده اعتراض شود، شمارش آرایی که با قلم نوشته و یا علامت گذاری شده و به داخل صندوقهای تماما شیشه ای انداخته شده ( که هرکس بتواند حجم اوراق رای را به چشم ببیند و از خالی بودن صندوق پیش از رای گیری مطمئن شود) آغاز شود که این دوباره شماری وقت گیر، اما معتبر است.
● ۱۹۴۹: نخستین مجله به صورت «مایکرو فیلم( یا مایکرو فرم )» انتشار یافت که ادامه این روش از زمان پیدایش اینترنت و مطالب « آن لاین » ضرورت نداشته است.
● ۱۹۵۸: مردم فرانسه که از خودسری ها، گرانی ها، بیکاری ها و ... به جان آمده بودند شارل دوگل را از بازنشستگی خارج و رئیس دولت کردند تا به اوضاع سر و سامان دهد و او با این شرط که شش ماه کشور را با تصمیمات و بخشنامه های خود اداره کند با باز گشت به قدرت موافقت کرد.
● ۱۹۷۱: نظامیان سابق آمریکایی (وتران ها) که در جنگهای خاوردور شرکت کرده بودند جملگی از دولت این کشور خواستند که به جنگ غیر ضروری و بیهوده و پرهزینه ویتنام پایان دهد.
● ۱۹۷۹: در جریان استعمار زدایی، نام رودزیا به جمهوری زیمبابوه تغییر یافت.
● ۱۹۹۰: سران آمریکا و شوروی قرارداد دوجانبه منع تولید سلاحهای شیمیایی را امضاء کردند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید