سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

قرص های لاغری و عوارض آن


قرص های لاغری و عوارض آن
بسیاری از افراد چاق به دنبال میانبرهایی هستند که بدون درد سر وزن خود را کم کنند. یکی از این روش ها استفاده از قرصهای لاغری است، ما در این مقاله تشریح خواهیم کرد که استفاده از اینگونه داروها نه تنها کمکی به این افراد نمی کنند بلکه عوارضی که ایجاد می کنند ممکن است مشکلات آنها را دو چندان کند.
تعداد و انواع داروهای لاغری که در کتب مرجع تغذیه اعلام شده است انگشت شمار بوده و کلاً به دو دسته اصلی والبته چند گروه فرعی تقسیم می شوند.
▪ گروه اول داروهای ضد اشتها هستند (مثل sibutramine) که با تحریک تولید هورمونهای سرو تونین و سایر کاته کولامینها و تأثیر آنها بر مرکز اشتها در مغز باعث کاهش اشتها می شوند. البته بایستی توجه داشت که این داروها عوارضی چون افزایش فشار خون، افزایش ضربانات قلبی، اضطراب و درنهایت در صورت مصرف بی رویه سکته های قلبی یا مغزی دارند.
▪ گروه دوم داروهایی هستند که باعث جلوگیری از جذب چربی از دستگاه گوارش می شوند ( مثل Xenical) مسأله بسیار مهمی که افراد علاقمند به این داروها بایستی بدانند این است که این گروه دارویی تأثیری بر جذب انواع کربوهیدراتها مثل شیرینی و مشکلات و ... ندارند و کسانی که پول زیادی بابت آن می دهند بایستی آگاه باشند که فقط ۳۰ درصد جذب چربی های خورده شده توسط این داروها مهار می شود و همین امر است که معمولاً درمان چاقی با مصرف این گروه جهت عدم آگاهی کافی بیماران به شکست می انجامد. عوارض این گروه کمتر از داروهای ضد اشتها بوده و از جمله آنها می توان به اسهال چرب و کمبود ویتأمین های محلول در چربی (مثل A،E و...) اشاره کرد.
دسته دیگری از داروها هستند که به عنوان حجم دهنده سیستم گوارش بخصوص معده عمل می کنند و در حقیقت با پرکردن معده باعث کاهش اشتها می شوند (مثل آگارآگار). این گروه به عنوان عوامل مؤثر در درمان چاقی محسوب نمی شوند.
حال این سؤال پیش می آید که این داروها را چه کسانی می توانند مصرف کنند. بایستی عرض کنم که داروهای لاغری در موارد چاقی مفرط ( Morbid Obesity) و یکسری از بیماری های مرتبط با چاقی استفاده می شود یعنی در مواردی که ادامه چاقی باعث ایجاد عوارض مهلک تری همچون دیابت، فشار خون و ... شده و سلامتی فرد را به مخاطره اندازد.
بایستی توجه داشت تبلیغات وسیعی روی داروهای گیاهی برای درمان چاقی صورت می گیرد که البته با توجه به اینکه ماده مؤثر این داروها و فرمولاسیون و مکانیسم اثر آنها ناشناخته است توصیه نمی شود.
اگر قرص های لاغری را بدون تجویز پزشک و بدون رعایت رژیم غذایی مناسب مصرف می کنید در انتظار این عوارض باشید:
افزایش فشارخون - تعریق - به هم خوردن عادات ماهانه - سردرد - سرگیجه - جوش های صورت - اضطراب - کم خوابی - تشنگی - خشکی دهان - افزایش ضربانات قلب - اسهال
منبع : موسسه رژیم درمانی تن سالم


همچنین مشاهده کنید