جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۳۰ می


● ۱۲۶۵: دانته شاعر، نویسنده و اندیشمند فلورانسی به دنیا آمد.
● ۱۷۲۷: پتر بزرگ تزار روسیه شد، قلمرو آن را گسترش داد و این کشور را به صورت یک امپراتوری درآورد که تا ۱۹۹۱( از جمله ۷ دهه به نام اتحاد جماهیر شوروی) دوام داشت.
● ۱۸۱۴: اعضای اتحادیه ای که ناپلئون را شکست داده و به جزیره الب تبعید کرده بودند با امضای یک اعلامیه مشترک مرزهای فرانسه را محدود به خطوط سال ۱۷۹۲ کردند و همین امر باعث برانگیخته شدن خشم فرانسویان شد که راه را بر بازگشت ناپلئون باز کرد.
● ۱۸۷۱: مقاومت کمون پاریس پایان یافت و تمامی شهر در کنترل دولت قرار گرفت.
● ۱۹۰۳: الکساندر ابرونویچ پادشاه صربستان که ازدواج او با یک بیوه با مخالفت افکار عمومی رو به رو شده بود در این روز با همسرش در کاخ سلطنتی ترور شد. وی در عین حال متهم شده بود که آزادی ها و حقوق اتباع کشور، مندرج در قانون اساسی را نادیده انگاشته و راه استبداد و خودکامگی در پیش گرفته بود.
● ۱۹۱۳: نخستین جنگ بالکان در قرن ۲۰ با شکست عثمانی پایان یافت و طبق قرارداد لندن، آلبانی استقلال خود را به دست آورد.
● ۱۹۴۱: نیروهای نظامی آلمان جزیره «کرت» در مدیترانه را تصرف کردند.
● ۱۹۴۲: شهر کلن آلمان توسط ۱۰۰۰ بمب افکن انگلیسی به مدت ۹۰ دقیقه بمباران شد. در این حمله نزدیک به نیمی از هواپیماهای انگلیسی سرنگون شدند و به شهر نیز آسیب فراوان وارد آمد.
● ۱۹۶۷: در پی کشف نفت درجنوب شرقی فدراسیون نیجریه، به تشویق کمپانی های نفتی بین المللی یک سرهنگ محلی، این منطقه را به نام «بیافرا» از فدراسیون نیجریه جدا ساخت که این عمل یک جنگ خونین داخلی را به دنبال داشت.
● ۱۹۸۲: اسپانیا عضو شانزدهم ناتو ( سازمان دفاعی اتلانتیک شمالی) شد.
● ۱۹۹۸: زلزله شمال افغانستان بیش از ۵ هزار تن را بی جان ساخت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید