سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ مه ۲۰۰۴ ـ کنفرانس گوادالاجار ثابت کرد که اتحادیه اروپا و دولت آمریکا یکپارچه عمل می کنند


به نوشته روزنامه های برزیل، ونزوئلا، کوبا و مکزیک در شماره های ۲۹ و ۳۰ مه ۲۰۰۴ خود، اختلاف بر سر تنظیم قطعنامه کنفرانس یک روزه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکای لاتین و از جمله کارائیب که در گوادالاجار کشور مکزیک تشکیل شده بود ثابت کرد که اتحادیه اروپا عنصری جدا از آمریکا نیست و این دو بدنه دنیای غرب، در پهنه جهان همچنان یکپارچه عمل می کنند و نباید قهر و آشتی ها ظاهری آنها را باور کرد.
روزنامه های کوبا نوشته بودند که اتحادیه اروپا مطیع و منقاد امریکاست زیرا حاضر نشد اقدام تازه آمریکا مبنی بر تشدید محاصره اقتصادی کوبا را محکوم کند.
رسانه های برزیل اظهار نظر کرده بودند که سران اتحادیه اروپا با اصرار و پافشاری تمام، جملات دایر بر محکوم شدن آمریکا به خاطر شکنجه عراقی ها را در پیش نویس قطعنامه به جملاتی عام تبدیل کردند که در آنها به طور عام هر شکل ظلم و شکنجه و رفتار ناپسند بر ضد زندانیان و از جمله زندانیان نظامی محکوم شده است که کار تازه ای نیست. در اعلامیه کنفرانس خواسته شده است که کشورها در مبارزه بر ضد تروریسم به تنهایی عمل نکنند که آن هم درخواستی عام است. در این کنفرانس، تنها شیراک خواسته بود که برای حل مسائل بین المللی کار گروهی شود نه انفرادی.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید