چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

پیش‌بینی بیماری آلزایمر امکانپذیر است


پیش‌بینی بیماری آلزایمر امکانپذیر است
اسكنهایی كه از مغز انسان انجام می شود، می تواند به كشف بیماری آلزایمر و دیگر نارساییهای شناختی، قبل از اینكه علائمشان ظاهر شود، كمك كند. كارشناسان متوجه شده اند قبل از اینكه علائم بیماری آلزایمر در افراد ظاهر شود، فعل و انفعالات واضحی در مغز صورت می گیرد كه قابل رؤیت است. بنابراین پزشكان معتقدند روزی می توانند با دیدن تغییرات مغز، بدون اینكه از دارو استفاده شود، جلوی این تغییرات و ایجاد بیماری را بگیرند. زمانی كه علائم بیماری ظاهر شد، درمان آن مشكل تر می شود و حتماً باید با مصرف دارو درمان شود. در حال حاضر، روشهای بسیار محدودی برای درمان این بیماری وجود دارد؛ MRI و PET.
در اسكنهای PET، در افراد مبتلا به متابولیسم كاهش قند خون در منطقه كورتكس جداری و گیجگاهی مغز، در آزمایش عملكردهای شناخت مثل حافظه، زبان، توانایی شناخت و قضاوت، كاهش و تنزل سریعتری دیده می شد.
این منطقه درست همان منطقه ای است كه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر توسط اسكنهای PET دیده شده و با دیدن رشد این منطقه می توان به این موضوع پی برد كه چقدر سریع این كاهش و تنزل صورت می گیرد.
داستان اسكنهای MRI نیز به همین ترتیب است. بخشی از هیپوكمپوس و كورتكس مغز در این اسكن دیده می شود كه هرچه بخش مركزی كاهش پیدا كند، پاسخ به آزمون حافظه با تأخیر بیشتری انجام می گیرد. این مناطق، اولین بخش هستند كه توسط بیماری آلزایمر آسیب می بینند.
این اسكنها این امكان را برای افراد طبیعی فراهم می كنند كه بتوان بروز بیماری آلزایمر را در آنها پیش بینی كرد. البته راههای دیگری مثل تست حافظه، عكسبرداری از مغز و آزمایش خون نیز برای شناسایی و پیش بینی بیماری آلزایمر وجود دارد و هنوز ما مطمئن نیستیم كه كدام راه مؤثرتر است، ولی یك فرضیه وجود دارد كه اسكنها بهترین و مفیدترین راه هستند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید