جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مزایای بازی های رایانه ای


مزایای بازی های رایانه ای
رایانه، به عنوان پدیده‌ی نوین قرن بیست ویکم شناخته شده و اکنون جزو جدایی ناپذیر بیشتر خانواده‌ها می‌باشد.
لازمه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، آشنایی کافی کودک با رایانه می‌باشد؛ بنابراین می‌توان اولین حسن بازی‌های رایانه‌ای را آشنا کردن کودک با تکنولوژی جدید عنوان نمود.
نکته‌ی مثبت دیگر بازی‌های رایانه‌ای، این است که می‌تواند بخشی از وقت‌های فراغت کودک را به صورت موثر، پر کند.
بازی‌های رایانه‌ای مناسب، می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس، رشد خلاقیت و قوه‌ی تخیل کودک شود و زمینه‌ی مناسب برای یادگیری مطلوب را به وجود آورد.
هم‌چنین حس رقابت سالم و برتری‌جویی را در کودک، پرورش دهد و زمینه‌ی بروز رفتارهای جوان‌مردانه و ذهنی را در او فراهم آورد.
تمامی این حسن‌ها، موقعی بروز می‌کند که بتوانیم نکته‌های منفی بازی‌های رایانه‌ای را به کمترین حد خود برسانیم.
از نکته‌های منفی می‌توان به انواع بازی‌های خشن اشاره کرد. پدر و مادر می‌توانند در این مورد، استفاده از رایانه را منوط به انتخاب بازی‌های مناسب کنند.
مورد دیگر، مساله‌ی اعتیاد به این نوع بازی‌هاست که باعث چاقی، ضعف زودرس، کناره‌گیری از مطالعه و سایر فعالیت‌های اجتماعی و بدنی، بی‌تعادلی، ضعف چشم و عصبی شدن کودک می‌شود. برای کاهش اثرهای منفی بازی‌های رایانه‌ای، پدر و مادر باید استفاده از این نوع بازی‌ها را زمان‌بندی و محدود کنند و اجازه ندهند که کودک، وقت زیادی را به این بازی‌ها اختصاص دهد. پیشنهاد می‌شود به عنوان نمونه، روزی یک ساعت یا هفته‌ای سه یا چهار بار، اجازه‌ی بازی به کودک را بدهید و قبل از پایان ساعت بازی، یک ربع زودتر به او اعلام کنید که فقط ۱۵ دقیقه، فرصت بازی دارد.
در ضمن، رعایت فاصله‌ی مناسب از مانیتور و کاهش حساسیت کودک نسبت به برد و باخت نیز از کارهای دیگری است که پدر و مادر برای کاهش اثرهای منفی بازی‌های رایانه‌ای، می‌توانند انجام دهند.
منبع : سازمان تبلیغات اسلامی استان خوزستان


همچنین مشاهده کنید