پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲۹ مه سال ۱۴۵۳ـ پایان دوره تاریخی قرون وسطا


۲۹ مه سال ۱۴۵۳ـ پایان دوره تاریخی قرون وسطا
فردا، ۲۹ مه، سالگرد ورود جهان به دوران «عهد جدید»و پایان دوران تاریخی قرون وسطا است. ۲۹ مه سال ۱۴۵۳ محمد دوم معروف به«فاتح» شهر قسطنطنیه را تصرف کرد، آن را اسلامبول نامید و به این ترتیب؛ دست غرب «موقتا!» از سلطه مستقیم بر شرق کوتاه شد و تاریخنگاران این روز را پایان قرون وسطا قرار داده اند.
محمد فاتح بر زبان فارسی مسلط بود و از همان زمان بسیاری از واژه های فارسی وارد ترکی عثمانی شده است. در زمان او بسیاری از مکاتبات به زبان فارسی صورت می گرفت. با پایان یافتن قرون وسطا که قرون ظلمت در اروپا هم خوانده شده است، قرون جدید آغاز شد که عصر رنسانس (تجدید حیات علوم و ادبیات و فلسفه و هنر) و روشنگری است و انتشار کتابهایی که دانشمندان بیزانتیوم در جریان محاصره قسطنطنیه با خود به ایتالیا برده بودند عامل عمده آغاز رنسانس شناخته شده است زیرا که اروپایی ها با علوم، فلسفه، هنر و ادبیات یونان قدیم، ایران، چین و اعراب آشنا شدند و به تحول ادامه دادند. همچنین با پیدایش یک قدرت بزرگ در خاور نزدیک و قطع ارتباط زمینی اروپایی ها با آسیا، تلاش برای یافتن راههای دریایی آغاز شد که نتیجه اش کلونیالیسم و سرآغاز بدی برای سایر قاره ها بود که اینک با ظهور چین و هند به صورت دو قدرت عظیم، مطرح بودن ایران در رسانه های جهان به صورت یک قدرت و ایستادگی های آن در برابر زورگویی؛ عصر برتری غرب بر شرق دارد به پایان خود نزدیک می شود.
ایران کشوری کوچک و نا آشنا نبود که اروپایی های قرن ۱۶ با فرستادن چند کشتی جنگی و تفنگدار بر آن مسلط شوند و در مورد وطن ما از راههای دیپلماتیک وارد شدند و دولت صفویه را بر ضد عثمانی برانگیختند و باعث تضعیف هر دو دولت شدند و چون نوبت به قاجاریه رسید و متوجه ضعف های سران آن و قحط الرجال در ایران شدند دامنه نفوذ خود را گسترش دادند که نزدیک بود استقلال خود را هم از دست بدهیم. ولی اوضاع مشرق زمین، دیگر چنین نیست و به احتمال بسیار زیاد نخواهد بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید