شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

جوش ادرار (کهنه بچه) Nappyrash


جوش ادرار (کهنه بچه) Nappyrash
● علائم : - قرمزی در ناحیه پوشیده شده با کهنه بچه - قرمزی که در حول حوش اندامهای تناسلی شروع شده و بوی شدید آمونیاک می‌دهد - پوست کشیده شده و براق با لکه‌های ملتهب که کانونهای چرکی دارند. - قرمزی که از ناحیه مقعد شروع شده و به روی کفل‌ها و ران‌ها گسترش می‌یابد.
جوشهایی که بر اثر استفاده از کهنه بچه بوجود می‌آیند غالباً جاهایی را گرفتار می‌سازد که با کهنه پوشیده شده‌اند و کهنه‌ها چه یکبار مصرف باشند و چه پلاستیکی در هر دو صورت ممکن است بوجود آیند. پوست در این ناحیه مختصری قرمز رنگ بوده و بواسطه لکه‌های چرکی حالتی شکننده و ملتهب دارند. عوامل بوجود آورنده جوشهای کهنه بچه فراوانند اما شایعترین علت آن باقی ماندن ادرار و مدفوع و تماس طولانی مدت آنها با پوست است. باکتریهای موجود در مدفوع سبب تجزیه اوره شده و آمونیاک رها میشود و این تحریک و خارش شدید را باعث میشود. (اینگونه باکتریها در محیط های قلیای بهتر رشد می‌کنند و مدفوع اطفالی که از شیرخشک تغذیه می‌کنند قلیایی است بر خلاف اسیدی بودن مدفوع کودکانی که از شیرمادر تغذیه می‌کنند لذا بچه‌های دسته اول بیشتر در معرض ناراحتیهای ناشی از جوش کهنه بچه قرار می‌گیرند) در چنین مواردی جوشها در اطراف اندامهای تناسلی شروع می‌شوند و اگر مورد معالجه واقع نگردند پوست کشیده و براق شده و در آن تاولهای کوچک چرکی تولید میشود همچنین بوی شدید آمونیاک به مشام می‌رسد. جوش کهنه بچه یک عامل دیگر هم دارد و آن اینست که بعد از حمام کردن و یا شستن بچه، او را بحد کافی خشک نمی‌کنند در اینگونه موارد جوشها معمولاً محدود به چین‌های رانی می‌باشند اگر این جوشها بیشتر ناحیه پوشک یا کهنه را بپوشانند و شما از پوشکهای لاستیکی استفاده می‌کنید ممکن است جوشها بعلت یک واکنش آلرژیک در برابر مواد شیمیایی موجود در پودرهای شستشو و یا موارد موجود در پوشک پلاستیکی باشد. این واکنش از علائم اولیه ایجاد اگزمای آتوپیک میباشد. جوشی که از اطراف معقد شروع شده و به کفلها و رانها سرایت می‌کند ممکن است مطلقاً به کهنه بچه مربوط نبوده بلکه یک عفونت برفکی باشد.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) به محض آنکه متوجه قرمزی در اطراف باسن و مقعد کودک شدید آنجا را با آب گرم شسته و کاملاً خشک کنند. از کرمهای محافظی مانند پماد اکسید روی (zin oxdie ointment) برای جلوگیری از تحریک پوست توسط ادرار استفاده کنید.
۲) کهنه بچه را مرتباً عوض کنید و باشن او را بشوئید ‍(حداقل اینکار را هر دو یا سه ساعت انجام دهید و همچنین هر بار کودک مدفوع می‌کند) به هر مقدار که ممکن است کودک خود را بدون پوشک و آزاد بگذارید.
۳) از کهنه‌های یکبار مصرف یکطرفه استفاده کنید. این کهنه‌ها اجازه می‌دهند تا ادرار مستقیماً به داخل کهنه جذب شود و قسمتهای دیگر بدن کودک از جمله کفل و کنار پاها خشک بماند.
۴) از پودر تالک در اطراف آلت تناسلی کودک استفاده نکنید. زیرا وقتیکه کودک، خود را خیس می‌کند بهم می‌چسبد و پوست را تحریک می‌کند.پوسته‌های سفید را کامل پاک کنید.
۵) بداخل دهان کودک نگاه کنید. اگر متوجه پوسته‌های سفید شدید آنها را با یک دستمال تمیز پاک نمائید. معلوم است که کودک شما برفک دهان دارد و همین عامل ممکن است سبب ایجاد جوش کهنه بچه شده باشد.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر اقدامات درمانی گفته شده برای از بین بردن جوش کهنه ظرف دو یا سه روز بی‌تأثیر بودند و یا کودک شما دارای برفک است به دکتر مراجعه کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر عامل جوش کهنه بچه را معلوم کرده و اقدامات لازم را به شما توصیه می‌کند.
اگر جوشها عفونی شده باشند پماد آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.
اگر کودک اولین نشانه‌های اگزما را از خود نشان می‌دهد دکتر از شما درباره نوع پوشاک پلاستیکی و نوع پودری که برای شستشو استفاده می‌کنید سوال می‌نماید و چنانچه موادی را که در حال حاضر مصرف کنید با کودک شما ناسازگار است نوع دیگری برای شما تجویز خواهد کرد و احتمالاً پماد کورتون نیز تجویز خواهد کرد.
ارگ عامل جوشها برفک بوده، دکتر برای کودک شما یک کرم ضدقارچ سفارش می‌دهد.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
همواره و بعد از هر بار مدفوع کردن کودک کهنه وی را عوض کنید.
تا حد امکان از بکار بردن شلوارهای پلاستیکی خودداری نمائید. زیرا اینگونه پوشاکها مانع از به جریان افتادن هوا در اطراف باسن و مقعد کودک میشود.
کهنه‌ها را با محلولهای استریل کننده، ضدعفونی کنید و یا اینکه آنها را در آب بسیار داغ بشوئید و بعد کاملاً آنها را آب بکشید بطوریکه کلیه مواد پاک کننده و آمونیاک از آن زدوده شوند.
در صورتیکه این ناراحتی عود کند بهتر است نوع پوشک را عوض کنید. مثلاً یک نوع دیگر پوشک یکبار مصرف تهیه کنید و یا از کهنه‌های پارچه‌ای استفاده کنید.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید