جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تنگی باب‌المعده Pyloric stenosis


تنگی باب‌المعده Pyloric stenosis
● علائم : - استفراغ جهنده بعد از شیر خوردن، شروع آن در نوزاد یک ماهه است - متوقف شدن رشد - ضعف و بی‌قراری - مدفوع نکردن
تنگی باب‌المعده (یا استنوزپیلور) یک نقص مادرزادی است که در آن حلقه ماهیچه‌ای «پیلور» یا همان باب‌المعده، که معده را به دوازدهه متصل می‌کند، ضخیم و تنگ شده و در نتیجه از عبور محتویات معده به روده کوچک جلوگیری می‌کند. علت این بیماری هنوز معلوم نیست ولی علائم آن زمانیکه کودک حدود یک ماه سن دارد ظاهر میشود. مواد غذایی در معده رویهم انباشته شده ومعده برای اینکه آنها را از دوازدهه تنگ شده عبور دهد با قدرت منقبض میشود اما بجای عبور از پیلور شیر یا غذایی که کودک خورده است با نیروی زیاد بالا می‌آید.
این استفراغ شدید را استفراغ جهنده می‌نامند بطوریکه شیر بدبو و دلمه بسته و مخاط همراه آن یک یا دو متر آنطرف‌تر پرتاب میشود. استفراغ جهنده را نباید با مختص بالا‌آوردن شیر که کودک غالباً بعد از هر وعده غذا بطور طبیعی انجام می‌دهد اشتباه گرفت.
● آیا خطرناک است؟
تنگی پیلور یا باب‌المعده خطرناک است. استفراغ سرانجام به بی‌آب شدن بدن (Dehydiation) و متوقف شدن رشد کودک منجر میشود.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر کودک شما بعد از سه وعده غذای پشت سرهم، شدیداً استفراغ کند بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.
۲) تا زمانیکه در انتظار مراقبت‌ها و کمکهای پزشکی هستید برای ثابت نگهداشتن میزان مایع بدن، مدام به کودک شیر بدهید مقدار شیر کم باشد اما با دفعات زیاد به وی بدهید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر کودک شما بعد از هر بار غذا خوردن، بشدت استفراغ کند فوراً با دکتر تماس بگیرید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
اگردکتر به تنگی باب‌المعده مشکوک باشد کودک شما را به بیمارستان ارجاع می‌دهد. در آنجا متخصص بیماریهای اطفال، شکم طفل را در هنگام غذاخوردن معاینه می‌کند تا بزرگی پیلور را احساس کند.
یک عمل جراحی ساده برای گشادکردن پیلور تنگ شده انجام می‌گیرد و بدین ترتیب معالجه کاملی صورت گرفته است.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
با طفل خود در بیمارستان بمانید. بعد از عمل جراحی به شما توصیه میشود منظماً بر مقدار شیر کودک بیافزائید و چهل و هشت ساعت بعد از عمل جراحی، برنامه غذایی وی باید به روال سابق برگردد.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید