پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تب غده‌ای Glandular fever


تب غده‌ای Glandular fever
● علائم : - آبریزش بینی - گلو درد - دردها بدنی و کوفتگی - غده‌های متورم غالباً در گردن، همراه با تب، افسردگی و بیحالی - ظاهر شدن جوش در پشت گوشها و انتشار آن به پیشانی
تب غده‌ای یا مونونوکلئوز عفونی یک عفونت ویروسی است که راههای سرایت آن مانند آنفلوآنزا میباشد. علائم آن عبارتند از: آبریزش از بینی، گلودرد، دردهای بدنی خستگی و در اندکی موارد وجود جوشهای شبیه سرخجه. این بیماری شیوع نسبتاً فراوان دارد و غالباً نوجوانان سنین ۱۳ تا ۱۹ ساله و جوانان را مبتلا می‌سازد. کودکان نیز مستعد گرفتاری به این بیماری هستند ولی شدت بیماری در آنها کمتر است. تب غده‌ای نیز مانند دیگر بیماریهای ویروسی راه درمان ندارد و باید دوره خود را که دست کم یکماه است طی کند. غده‌ها بعنوان بخشی از سیستم دفاعی بدن در برابر عفونت واکنش نشان داده و متورم میشوند و طحال نیز ممکن است بزرگ شود. این حالت، نشانه‌های نامطلوبی ندارد،‌طحال عضوی از دستگاه لنفاوی است و بمجرد از میان رفتن عفونت به وضعیت طبیعی برمی‌گردد.
● آیا این بیماری خطرناک است؟
تب غده‌ای اگر چه بدن را ضعیف می‌کند معمولاً خطرناک نیست. اما چونکه بسیاری از نشانه‌های این بیماری با علائم بیماریهای دیگر شبهات دارد مراجعه به دکتر برای تشخیص آن ضروری است.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) از آنجا که علائم اولیه تب غده‌ای مشابه دیگر بیماریها است بنابراین ابتدا وجود بزرگی غده‌های گردن و تب را چک کنید. در صورت متورم بودن غده‌ها منظماً دمای بدن کودک خود را اندازه‌گیری کنید. اگر دما همچنان بالا است مقداری شربت استامینوفن به او بدهید.
۲) تا زمانیکه تشخیص قعطی بدست نیامده است کودک خود را از تماس با دیگران دور نگهدارید. زیرا ویروس مسری است و خیلی راحت از راه تماسهای نزدیک مانند بوسیدن انتقال پیدا می‌کند.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
چنانچه معتقدید که بیماری کودک شما فقط یک آنفلوآنزا یا سرماخوردگی ساده نیست با دکتر تماس بگیرید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر، نمونه‌ای از خون را برای آزمایش می‌گیرد. ولی تشخیص قطعی تنها با یافتن ویروس در خون میباشد. دکتر به شما توصیه می‌کند حتماً کودک را در منزل به حالت استراحت نگهدارید. درمان دیگری نیاز نیست.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
کودک شما حداقل تا یکماه نمی‌تواند بمدرسه برود. و برای باز گرداندن وی بمدرسه حتماً از دکتر نظر بخواهید. در صورت اصرار وی تکالیف مدرسه را بخانه بیاورید.
اگر کودک شما می‌خواهد در بستر استراحت کند این امکان را برای وی فراهم کنید. در صورتیکه باین کار تمایلی ندارد که وی را در داخل منزل تا زمان برطرف شدن تب نگهدارید.
اگر کودک تب‌دارد برای پیشگیری از بی‌آب شدن بدن از مقادیر فراوانی مایعات به وی بخورانید.
تب غده‌ای بدن را ضعیف می‌کند و شاید شش ماه طول بکشد تا سلامتی خود را بازیابد.
او را سرگرم و خوشحال نگهدارید زیرا دوران بیماری طولانی است و وی را بی‌حوصله و کسل می‌کند. و چون مدت زیادی به استراحت نیاز دارد از راههای کم فعالیتی مانند کتاب خواندن، جدول حل کردن و تماشای تلویزیون برای وی سرگرمی فراهم آورید.
ممکن است دو سال بعد از اولین حمله، بار دیگر ویروس ظاهر شود پس مراقب بازگشت نشانه‌های بیماری باشید و چنانچه از این بابت نگران هستید با دکتر مشورت کنید.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید