پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اسنک‌های شیرین و کاهش استرس


اسنک‌های شیرین و کاهش استرس
موش ها مانند انسان ها شیرینی را دوست دارند. به همین خاطر تعجب آور نیست اگر موش هایی را ببینیم كه پس از یك آموزش دو هفته ای روزانه دو بار برای دریافت مقدار كمی آب قند صف می بندند. چیزی كه محققین انتظار نداشتند تاثیر آشكار شیرینی در میزان استرس موش ها بود: محققین در پایان این دو هفته موش‌ها را در محیط و تحت شرایط استرس زا قرار دادند.
موش‌ها طی این مدت كمتر از آنچه كه انتظار می رفت از خود اضطراب و آشفتگی نشان دادند. نمونه‌های خون گرفته شده از این موش ها در مقایسه با نمونه های گرفته شده از موش هایی كه به آنها محلول ساكارین و یا آب خالی داده می شد و سپس در معرض همان شرایط قرار داده شدند نشان دهنده میزان كمتری هورمون های استرس زای موسوم به گلوكوكورتیكوئیدها بود.
«یون اولریچ لای» از دانشگاه سینسیناتی كه این تحقیق را سرپرستی می كند، می گوید: «ما دریافتیم كه اسنك های شیرین_ نه آنهایی كه به طور مصنوعی شیرین می شوند- داروهای بسیار خوبی جهت درمان استرس های جسمی و روحی هستند.» حوادث استرس زا باعث تحریك ناحیه هیپوتالاموس مغز می شوند. این ناحیه با كمك غده های هیپوفیز و آدرنالین تشكیل «محور استرس» را داده و هورمون گلوكوكورتیكوئید را تولید می كند. این هورمون های استرس زا به بدن كمك می كنند تا تحت شرایط دشوار از خود دفاع كند. اما مقدار بیش از اندازه و یا طولانی آنها باعث برخی تاثیرات ناخوشایند از قبیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش چربی در ناحیه شكم می شود. در حال حاضر دانشمندان قصد دارند به بررسی دقیق اینكه شیرینی ها چگونه گلوكوكورتیكوئید را كاهش می دهند و یا روی مغز تاثیر می گذارند، بپردازند. این تحقیق ممكن است ثابت كند كه خوردن میوه و سبزی هم می تواند همان اثر را داشته باشد. به گفته «اولریچ»: «موضوع اصلی خوردن چیزی است كه باعث لذت می شود. اما مشكل پیدا كردن چیزی است كه مانند خوردن قند لذت آور باشد.»
LiveScience.com,Dec.۲۰۰۵
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید