جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رنگ آمیزی فانتزی برای مبلمان کودک


رنگ آمیزی فانتزی برای مبلمان کودک
برای ایجاد تنوع در اتاق كودك و یا نونما كردن اثاثیه ای كه رنگشان دچار خدشه شده می‌توانید چنین پروژه‌ای را اجرا كنید. نقاشی كردن طرح های فانتزی با رنگ‌های شاد و زنده و یا به تناسب سن كودك ملایم یا پرانرژی ضمن آنكه شما را از خرید تخت و كمد جدید بی نیاز می كند چهره ای نو به اتاق كودك می‌دهد.
استفاده از طرح‌های كارتونی و ساده یا به عبارتی كودكانه با فضای اتاق كودك متناسب است و چنانچه با رنگ‌های شاد نیز همراه باشد او را بسیار خشنود می كند.
برای رنگ آمیزی مبلمان اتاق كودك به وسایل زیر نیاز دارید:
▪ كاغذ سنباده
▪ كاغذ كاربن
▪ رنگ روغنی ساختمانی به رنگ های مورد نظر
▪ تینر
▪ قلم موی تخت و گرد
▪ كاغذ سفید و مداد
▪ چسب كاغذی كم چسب
▪ اسفنج
ابتدا طرح های مورد نظرتان را روی كاغذ سفید رسم كنید.هریك از وسایل را كه قصد دارید رنگ بزنید برای رنگ آمیزی آماده كنید. برای این منظور اگر قصد دارید به عنوان مثال كمدی را رنگ كنید در صورت امكان طبقات آن را جدا كنید و كشوها را نیز بیرون بیاورید. دستگیره ها را نیز جدا كنید یا با چسب نواری كاغذی بپوشانید. سپس روی وسیله را با كاغذ سنباده خوب سنباده كنید تا لاك روی رنگ قبلی برداشته شود. پس از سنباده كردن با یك دستمال مرطوب گرد حاصل از سنباده را پاك كنید.
حالا نوبت شروع رنگ آمیزی است. ابتدا رنگ زمینه را بزنید. قبل از شروع رنگ آمیزی رنگ ها را با تینر رقیق كنید. غلظت رنگ باید به اندازه غلظت خامه روان باشد. اگر غلظت رنگ بیش از اندازه لازم باشد جای قلم روی رنگ باقی می ماند و اگر بیش از اندازه رقیق باشد نیز پوشش خوب و كافی نخواهد داشت. برای اجرای این مرحله از رنگ های اسپری نیز می توانید استفاده كنید. پس از خشك شدن رنگ زمینه می توانید طرح های مختلف را روی آن رسم كنید. در مورد كشو و نشیمن صندلی كه طرح آسمانی نیمه ابری را دارند پس از خشك شدن رنگ آبی زمینه روی یك قطعه اسفنج كمی رنگ سفید بزنید و با آن به آرامی روی زمینه آبی ضربه بزنید تا اثر رنگ به جا مانده از ضربات اسفنج فرم ابر بگرد. در بخش هایی از طرح كه به ایجاد خطوط صاف نیاز دارید مثل كادر آسمان كه در صفحه كناری كمد ملاحظه می كنید، با چسباندن چسب نواری كاغذی در خارج از خط مرزی بین دو رنگ ابتدا یكی از رنگ ها را بزنید و سپس چسب را جدا كنید و پس از خشك شدن رنگ طرف دیگر این خط را با چسباندن چسب روی قسمت رنگ شده رنگ آمیزی كنید. چسب كاغذی را از نوع كم چسب در نظر بگیرید زیرا اگر چسب آن خیلی قوی باشد رنگ را می كند.
برای ایجاد طرح های كوچك از ویژگی های ظاهری خود اثاثیه نیز سود ببرید. به عنوان مثال در تصویر دستگیره گرد كشو به صورت خورشیدی كه در میان آسمان روی كشو قرار گرفته رنگ آمیزی شده است. برای رسم طرح های كوچك مثل فرم قلب می توانید از استنسیل هم بهره بگیرید.
استنسیل طرح مورد نظرتان را با طلق یا مقوا بسازید و سپس از آن برای رسم طرح روی اثاثیه استفاده كنید. ممكن است رنگ روغنی را با رنگ های آكریلیك نیز جایگزین كنید. در این صورت پس از اتمام كار برای حفاظت از رنگ دو تا سه لایه وارنیش آكریلیك روی اثاثیه بزنید تا رنگ آنها نسبت به خراشیدگی و سایش مقاوم شود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید