جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بریدگیها و خراشیدگیها Cuts and grazes


بریدگیها و خراشیدگیها Cuts and grazes
● علائم :
به آسیب و جراحتی که پوست و بافت زیر آنرا پاره کند بطوریکه منجر به خونریزی گردد بریدگی گویند. اگر سطح پوست پاره نشود و فقط خط خوردگی جزئی بر آن وارد آید بطوریکه رگهای خونی زیر سطح پوست مقدار مختصری خون بیرون بدهند به آن خراش می‌گویند. بریدگیهای مختصر و خراشها را می‌توان در منزل مداوا کرد و باید طوری پانسمان شوند که میکروبها قادر نباشند در آن داخل شوند و عفونت ایجاد کنند بهترین پانسمان برای بریدگی یا خراش عبارت است از تکه‌ای گاز استریل که بر روی محل آسیب دیده می‌گذارند و آنرا با نوار چسب طوری می‌بندند که هوا بتواند به زخم برسد از نوارهای چسب زخم می‌توان برای جمع‌کردن و نگهداشتن کناره‌های بریدگی و جلوگیری از بجا ماندن شکاف استفاده کرد.
● آیا خطرناک است؟
بندرت اتفاق می‌افتد که بریدگیها و خراشیدگیها نیاز به کمک خواستن از پزشک داشته باشند. اما اگر بریدگی عمیق باشد (مثلاً بر اثر میخ، خار یا حیوان) خطر کزاز یا عفونت دیگر وجود دارد و اگر خونریزی شدید باشد ممکن است شوک دست دهد و شما به کمکهای پزشکی نیاز پیدا کنید.
● ابتدا چه کار باید بکنیم؟
▪ برای زخمهای بزرگ و همراه با خونریزی:
۱) باید فوراً کودک خود را به نزدیکترین مرکز اورژانس ببرید اما قبل از رفتن، با یک پارچه تمیز، محکم به روی زخم فشار آورید. (وحتی اگر هیچ چیزی ندارید با دست خود زخم را فشار دهید).
۲) عضو آسیب دیده را بلند کنید تا جریان خون در آنجا کند شود. کودک خود را بخوابانید.
۳) یک پانسمان استریل را روی بریدگی بگذارید و آنرا درست روی زخم گره بزنید تا به آن فشار آورد و سپس بدنبال کمک پزشکی بروید.
▪ برای زخم کوچک یا خراش:
۱) عضو آسیب دیده را زیر شیر آب سرد بگذارید یا با صابون و آب و یا لوسیون ضد عفونی کننده آنرا شستشو دهید.
۲) پوست را خشک کنید. برای آنکه بریدگی بخوبی بهبود یابد و شکاف از خود بجای نگذارد با چسب زخم کنارهای بریدگی را بطرف هم جمع کنید. در صورت لزوم از یک پانسمان استریل استفاده نمائید آنرا بر روی موضع آسیب دیده قرار داده و با نوار چسب آنرا در محل محکم کنید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر زخم بزرگ است و یا خونریزی بعد از ده دقیقه فشار همچنان ادامه دارد. اگر زخم روی صورت است، و یا اگر زخم عمیق بوده و خونریزی می‌کند، اگر زخم کثیف است و در آن جسم خارجی است که شما نمی‌توانید آنرا خارج کنید، اگر پهنای زخم زیاد است، اگر زخم عمیق است ولی فقط یک سوراخ کوچک در سطح پوست دارد و یامحل زندگی کودک در جایی است که اسبها و حیوانات در آنجا نگهداری می‌شوند و خاک‌آلوده و کثیف است حتماً به دکتر مراجعه کنید. اگر بعد از یک یا دو روز متوجه رگه‌های قرمزی شدید که از زخم گسترش پیدا کرده‌اند احتمالاً نشانه عفونت است و تماس با دکتر الزامی می‌باشد.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر زخم را تمیز کرده و آنرا در صورت لزوم با بیحسی موضعی بخیه خواهد زد هر نوع زخم روی صورت برای به حداقل رساندن بجا ماندن آثار زخم بخیه زده میشود.
اگر خونریزی باز نایستد احتمالاً یک رگ خونی پاره شده است دکتر تحت بیحسی با چند بخیه آنرا کنترل خواهد کرد.
اگر زخم عمیق همراه با کثافت و آلودگی باشد دکتر از شما راجع به آخرین تزریق واکسن کزاز سوال خواهد کرد و اگر تردید وجود داشته باشد تزریق واکسن کزاز انجام خواهد شد.
چنانچه نشانه‌ای از عفونت بچشم بخورد ناحیه را با پانسمان آنتی بیوتیک پوشانده و ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی نیز برای ریشه‌کنی عفونت تجویز کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
پانسمان را هر روز عوض کنید دکتر ممکن است به شما توصیه کند که شبها هنگام خواب پانسمان را بردارید تا با قرار گرفتن در هوا زودتر بهبودی یابد.
هنگام عوض کردن پانسمان به وجود هر نوع قرمزی منتشر توجه کنید چنانچه متوجه آنها شدید بلافاصله دکتر را خبر کنید.
خراشیدگیها غالباً محل وسیعتری را در بر می‌گیرند و شاید حمایت از آن در برابر دستکاری یا مالیدن لازم باشد از یک نوار گاز خشک استفاده کنید و آنرا روی زخم گذاشته و با چسب در محل محکم کنید. چسبهای زخم را مستقیماً روی زخم بگذارید هنگام برداشتن درد شدیدی تولید می‌کند.
یک مشت نمک را در آب حمام بچه بریزید تا پوستش تمیز شده و عفونت برطرف شود.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید