جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بثورات Rash


بثورات Rash
● علائم : جوشهای پوستی
بثورات یا جوش پوست و نشانه‌ای از عفونت در پوست یا جای دیگر میباشد. همچنین می‌تواند یک واکنش آلرژیک به چیزی روی پوست یا بخشی از واکنش بدن در برابر یک ماده شیمیایی تحریک آور و یا آسیب فیزیکی بشمار آید.
بسیاری از بیماریهای عفونی دوران کودکی مانند آبله مرغان، سرخجه و سرخک همراه با بثورات هستند، جوشهای موضعی غالباً بر اثر عفونتهای جلدی نظیر گال یا قارچهای پوستی بوجود می‌آیند. کودکی که نسبت به یک دارو حساسیت دارد موقع مصرف آن جوش در می‌آورد گزنه‌ها و برخی دیگر از گیاهان وقتیکه لمس می‌شوند ایجاد جوش می‌کنند.
بیماری پوستی بنام پورپورا مانند جوش است اما بر اثر اختلال خونی پدید می‌آید. اگر عمل انعقاد خون بدرستی انجام نپذیرد خونریزیهای کوچکی در پوست بصورت نقطه‌های ریز اتفاق می‌افتد.
این لکه‌ها خارش ندارند و تغییری در بافت پوست بوجود نمی‌آورند. پورپورا را می‌توان از دیگر جوشها با فشار دادن یک لیوان آبخوری بر روی آنها تشخیص داد اگر بعد از این عمل نشانه‌ها هنوز باقی ماندند پورپورا است. یک جوش پورپورایی می‌تواند بر اثر عفونت یا حساسیت در برابر برخی داروها ایجاد شود.
● آیا خطرناک است؟
خود جوشهای پوستی بندرت ایجاد خطر می‌کنند هر چند تحریک کننده هستند اما هرگز نباید وجود یک جوش را ساده بگیرید زیرا ممکن است بیماری خطرناکی پشت آنها پنهان باشد. مخصوصاً بثورات پورپورایی می‌تواند نشانه‌ای از اختلال جدی مانند لوسمی، هپاتیت (ورم کبد)، یا مننژیت و نیز حساسیت به دارو باشد.
● ابتدا چه کار باید بکنیم؟
۱) جستجو کنید که آیا جوش بر بدن کودکتان هست و یا به بخشهای دیگری از بدن سرایت کرده است. در اینصورت شاید دچار آبله مرغان، سرخک یا سرخجه شده باشد.
۲) ببینید کودک تب دارد یا نه. دمای وی را اندازه بگیرید.
۳) ببینید آیا کودک چیز تازه‌ای خورده است (مانند حلزون یا توت فرنگی) و یا اینکه جدیداً برای وی دارو تجویز شده است (مثل پنی سیلین).
۴) توجه کنید که کودک نشانه‌هایی از عفونت جلدی را دارد یا خیر مخصوصاً اگر پوست بین انگشتان وی خارش داشته باشد که می‌تواند گال باشد.
۵) یک لیوان آبخوری را از بغل مانند شکل، روی پوست کودک فشار دهید اگر جوش قابل رویت بود نشانگر پورپورا است.
۶) اگر جوش خارش دارد از لوسیون کالامین برای تسکین آن استفاده کنید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
برای تشخیص دقیق نوع جوش بلافاصله دکتر را مطلع سازید اگر جوش پورپورا باشد و بچه دچار تب است مراجعه به دکتر ضرورت دارد زیرا این دو نشانه می‌توانند مربوط به مننژیت باشند.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر برای تعیین علت جوش به معاینه کودک شما می‌پردازد و سپس اقدام بمعالجه می‌نماید.
اگر جوش از نوع پورپورا باشد برای تعیین علت آن، آزمایش خون می‌نویسد.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
اگر جوش بخارد آنرا با جوش شیرین و آب شستشو دهید تا خارش آن برطرف شود.
پوست کودک خود را برای کاهش تحریک، سرد نگهدارید.
کودک را از خاراندن جوش بازدارید. دستهای وی را تمیز و ناخن‌هایش را کوتاه کنید تا اگر خود را خاراند به جوش آسیب نرسد.
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید