پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

انواژیناسیون Intussusception


انواژیناسیون Intussusception
● علائم : - درد شدید شکم احتمالاً همراه با جیغ و فریاد - استفراغ - رنگ پریدگی - تب مختصر - مدفوع حاوی خون و مخاط که شبیه ژله قرمز رنگ است
انواژیناسیون حالتی است که در آن بخشی از روده کوچک داخل قسمتی که جلوی آن قرار گرفته است می‌لغزد در مرحله بعد روده‌های درهم فرو رفته دچار تورم می‌شوند و این دو باکمک هم منجر به اسنداد روده می‌گردند. متعاقباً برای رفع انسداد، روده‌ها دچار انقباض می‌شوند. کودک شیرخوار بر اثر شروع انقباضات ناگهان گریه می‌کند و ممکن است دچار استفراغ، رنگ پریدگی و تب شود؛ اما در فاصله بین انقباضات کاملاً سالم و آرام بنظر می رسد. اگر چه در چند ساعت اول مدفوع وی ظاهری طبیعی دارد اما بتدریج بعلت تورم جدار روده و فشار در آن ناحیه مخاط خونریزی کرده و مخلوط خون و مخاط بصورت ژله قرمز رنگی (Redcurrantjely) دفع میشود. دلیل پیدایش انواژیناسیون معلوم نیست و می‌تواند در هر سن و سالی رخ دهد اما اغلب اوقات در پسران زیر ۱۲ ماه که قبلاً از سلامت خوبی نیز برخوردار بوده‌اند دیده میشود.
● آیا خطرناک است؟
انواژیناسیون اگرچه بندرت اتفاق می‌افتد اما یک بیماری خطرناک است و اگر درمان نشود می‌تواند کشنده باشد.
● ابتدا چه کار باید بکنیم؟
۱) اگر کودک شما مکرراً دچار حملات اسپاسمی میشود و داد و فریاد می‌کند و پاهایش را از شدت درد به معده می‌چسباند اما بین حملات کاملاً سالم به نظر می‌رسد فوراً با دکتر مشورت کنید.
۲) مدفوع کودکتان را از نظر مخاط و خون بررسی کنید.
۳)در بین حملات دمای بدن کودک را از نظر تب اندازه بگیرید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر نوزاد شما در معرض حملات پی در پی درد شکمی و انقباض است و یا متوجه خون و مخاط در مدفوع کودکتان شدید فوراً به دکتر رجوع کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر کودک شما را به بیمارستان جهت تنقیه با ریوم برای تایید تشخیص انواژیناسیون میفرستد. این تنقیه یک معاینه بی‌درد است. در این روش، مایع را از راه راست روده کودک بداخل روده‌ها پمپ می‌کنند سپس وضعیت روده‌ها را می‌توان با عکسبرداری دید. تنقیه با ریوم گاهی اوقات موجب خوب شدن بیماری میشود. در غیراینصورت کودک شما برای بازگرداندن به محل طبیعی خودشان تحت عمل جراحی قرار گیرد. نشانه‌ها:
منبع : وب سایت کودکانه


همچنین مشاهده کنید